«Πριν παρθούν
αποφάσεις εύκολες για αναστολές, για κλείσιμο ΑΕΙ που βλάπτουν πάνω από
όλα τα παιδιά, θα πρέπει το κάθε ίδρυμα να παρουσιάσει την προσπάθεια
που έκανε» είπε σήμερα στη Βουλή η υπ. Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου,
απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας
Αθανασίου Μπούρα προς την υπουργό Παιδείας, σχετικά με την αντιμετώπιση
των προβλημάτων στη λειτουργία του ΤΕΙ Αθηνών.
«Δεν είναι προσπάθεια η διεκδίκηση απλά από το Υπουργείο και άλλων
κονδυλίων, και άλλων ωρών και άλλων εκπαιδευτικών. Αυτό είναι το εύκολο»
πρόσθεσε η κ. υπουργός και υπογράμμισε: « Αυτή είναι η επαναστατική
γυμναστική που τη βλέπουμε εδώ και τριάντα χρόνια. Η απάντηση είναι να
πει πρώτα το κάθε ίδρυμα μόνο του, τι έχει κάνει για να αντιμετωπίσει
αυτό το τεράστιο πρόβλημα που έχει η χώρα προς όφελος των φοιτητών.
Διότι πιστεύω συμφωνείτε –και θα ήθελα να τοποθετηθείτε επ’ αυτού- ότι η
αναστολή έστω και μιας ώρας μαθήματος, όχι μόνο δεν είναι λύση, αλλά
είναι μια εχθρική πράξη απέναντι στη νέα γενιά».
«Υπάρχει ένας πολιτικός λόγος -όχι τώρα,
εδώ και χρόνια- ο οποίος αντιμετωπίζει τα ΤΕΙ ως μια συγκεκριμένη
εκλογική πελατεία και αρέσκεται στο να βάζει τα ΤΕΙ απέναντι στα
Πανεπιστήμια ή να συγκρίνει τα ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια ή κάθε λέξη, κάθε
έγγραφο, κάθε κείμενο, κάθε ρύθμιση που γίνεται να μην αντιμετωπίζεται
αντικειμενικά, αλλά εάν έχει γίνει ή όχι για τα Πανεπιστήμια» τόνισε η
κ. Διαμαντοπούλου και σημείωσε: « Το έχω αρνηθεί στη Βουλή
επανειλημμένα, ήδη από την περίοδο της Αντιπολίτευσης. Τα Τεχνολογικά
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δεν έχουν ούτε να ζηλέψουν, ούτε να αντιπαλέψουν
τα Πανεπιστήμια. Είναι κάτι άλλο.
Αγαπητέ κύριε Μπούρα, τα Τεχνολογικά
Ιδρύματα έχουν γίνει για άλλο σκοπό, εξυπηρετούν εφαρμοσμένη τέχνη,
έχουν άλλα στοιχεία και έχουν στόχο, τον οποίον είναι σωστό να τον
επαναπροσδιορίσουμε, γιατί στην πορεία με τον τρόπο που τον
αντιμετωπίζετε εσείς και άλλοι έχει χαθεί».
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Πρέπει να δηλώσω ότι θεωρώ πάρα πολύ
θετική την παρουσία και την υπομονή επί 3ωρο περίπου της Υπουργού
Παιδείας, της κας Διαμαντοπούλου, προκειμένου η ίδια να παραστεί, να
απαντήσει -όχι, όμως, απάντηση για την απάντηση- και να λύσει, θα έλεγα
εγώ, ένα μείζον θέμα τώρα, στην αυγή της έναρξης της νέας ακαδημαϊκής
χρονιάς.
Πρέπει να σας πω, κυρία Υπουργέ, ότι την
ερώτηση αυτή, η οποία είναι επίκαιρη όσο καμία άλλη γιατί μιλάμε για
την έναρξη λειτουργίας των Ιδρυμάτων αυτών, δεν την έκανα για το
αντιπολιτευτικό μου ή το κοινοβουλευτικό μου καθήκον. Ένας επιπλέον
λόγος είναι το γεγονός ότι στα Ιδρύματα αυτά -ιδιαίτερα στο ΤΕΙ Αθηνών-
υπηρέτησα τα περισσότερα χρόνια της επαγγελματικής μου καριέρας. Και
πρέπει να σας πω ότι το γνωρίζω από μέσα κι έχω ιδιαίτερη ευαισθησία για
το Ίδρυμα αυτό, όπως και για τα άλλα Τεχνολογικά και Τριτοβάθμια
Ιδρύματα της χώρας.
Μάλιστα, θα σας παρακαλούσα κάποια
χρονική στιγμή η ίδια να επισκεφτείτε το ΤΕΙ Αθηνών –και τα άλλα, δεν τα
ξεχωρίζω- για να δείτε και να διαπιστώσετε η ίδια και αυτοπροσώπως τη
σημαντική πρόοδο που έχει σημειώσει όλα τα τελευταία χρόνια αυτό το
Ίδρυμα.
Η πρόοδος αυτή, πρέπει να σας πω,
οφείλεται πρώτον στη Διοίκηση και στο διοικητικό προσωπικό του ΤΕΙ
Αθήνας, αλλά και στους εκλεκτούς καθηγητές οι οποίοι πλαισιώνουν και
στελεχώνουν το Ίδρυμα.
Κυρία Υπουργέ, μεγάλα είναι τα
προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα όλος ο χώρος των ΤΕΙ της Ελλάδος,
αλλά ιδιαίτερα το ΤΕΙ της Αθήνας, ένα ΤΕΙ το οποίο, όπως γνωρίζετε, έχει
πέντε σχολές –έτσι είναι η διάρθρωσή του- και τριάντα επτά τμήματα με
είκοσι οκτώ χιλιάδες σπουδαστές.
Μάλιστα, πρέπει να σας πω όσον αφορά την
απόφασή σας για την κατανομή των χιλίων τριακοσίων θέσεων εκπαιδευτικού
προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου –για να
καταλαβαινόμαστε, ωρομισθίων- όπου αντιστοιχούν στο ΤΕΙ Αθήνας
διακόσιες είκοσι θέσεις, πως είναι ό,τι χειρότερο, σε σχέση, μάλιστα, με
το γεγονός ότι την προηγούμενη χρονιά αυτές οι θέσεις ήταν τετρακόσιες
ενενήντα οκτώ, πεντακόσιες. Έχουμε, δηλαδή, ένα πολύ σημαντικό
υποδιπλασιασμό. Διακόσιες είκοσι – πεντακόσιες.
Το ακαδημαϊκό έτος το φετινό εισήχθησαν όσοι σπουδαστές εισήχθησαν και πέρυσι.
Πρέπει να σας πω και να καταθέσω στα
Πρακτικά –στο τέλος, όμως, γιατί έχω κι άλλα- ότι κατά την τελευταία
5ετία έχουν συνταξιοδοτηθεί –θα σας δώσω στοιχεία, όχι έτσι αορίστως-
διακόσια δεκαπέντε μέλη του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Ο αριθμός των υπηρετούντων σήμερα είναι
503. Ο τακτικός προϋπολογισμός, κυρία Υπουργέ, μειώθηκε φέτος κατά 60%,
ενώ εγκρίθηκαν μόλις εννέα θέσεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Υπάρχει ένας κωδικός -έχω την εντύπωση
ότι ίσως και η συνομιλία σας με τον κ. Βενιζέλο να υποβοηθεί τα
πράγματα- ο οποίος πρέπει να ενεργοποιηθεί, εγκεκριμένος από το
Υπουργείο σας και από το Υπουργείο Οικονομικών, για την πρόσληψη
έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Κύριε Μπούρα, πρέπει να ολοκληρώσετε.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Όλα αυτά τα ανέφερα -θα συμπληρώσω και
μετά την τοποθέτησή σας- για να δείξω ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα -το
γνωρίζετε- για την έναρξη λειτουργίας από τη Δευτέρα των μαθημάτων σ’
αυτό το πολύ σημαντικό Ίδρυμα. Είναι το τρίτο Ίδρυμα της χώρας από τα
Τριτοβάθμια Ιδρύματα, Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και πιστεύω ότι θα δείξετε
όλη την κατανόηση -και δεν αρκεί- αλλά θα καταβάλλετε και κάθε
προσπάθεια, ώστε από την επόμενη εβδομάδα να κυλήσει ομαλά η ακαδημαϊκή
χρονιά σ’ αυτήν τη δύσκολη εποχή, που η επένδυση τουλάχιστον -που δεν
υπάρχει αλλού- στην Παιδεία να αποτελέσει πραγματικά θεμέλιο λίθο για
την πορεία της χώρας μας.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε τον κ. Μπούρα.
Η αξιότιμη Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, η κ. Διαμαντοπούλου, έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε
συνάδελφε, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω γι’ αυτήν την ερώτηση, γιατί
είναι πράγματι ένα πολύ σοβαρό, σημαντικό και πάρα πολύ δύσκολο θέμα.
Θα ήθελα από το Βήμα αυτό να αναφερθώ
και στη χθεσινή τοποθέτηση του πρώην Προέδρου της Βουλής, του κ.
Κακλαμάνη, ο οποίος επίσης κατέθεσε ερώτηση για τα ΤΕΙ και να ενημερώσω
και τον ίδιο ότι ο λόγος απουσίας μου χθες ήταν προσωπικός και πολύ
σημαντικός και γι’ αυτό δεν μπόρεσα να είμαι παρούσα, μου δίνεται όμως η
ευκαιρία να απαντήσω σήμερα με την ερώτηση του κ. Μπούρα.
Κύριε συνάδελφε, ξέρετε πολύ καλά ότι η
χώρα είναι σε κατάσταση κρίσης. Οι αλλαγές, οι μειώσεις, ο
εξορθολογισμός, οι βαθύτατες και ριζικές τομές που πρέπει να γίνουν στο
χώρο της τριτοβάθμιας είναι μια βαθύτατη αναγκαιότητα για τη χώρα.
Έγινε μια προσπάθεια. Και εγώ θα έλεγα
ότι πέρασα το καλοκαίρι μου, προσπαθώντας πέρα από όλα τα άλλα να
εξασφαλίσουμε τον αναγκαίο αριθμό για τη λειτουργία των ιδρυμάτων αυτών,
λαμβάνοντας όμως υπόψη μια γενική δέσμευση που υπάρχει και μάλιστα με
νομοθετικό τρόπο ότι ο αριθμός των εποχιακών -που μέσα στους οποίους
είναι όπως ξέρετε και οι ωρομίσθιοι και οι του Π.Δ.407- δεν πρέπει να
ξεπερνάει το 50% σε σχέση με πέρσι. Κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια και με
τον κ. Βενιζέλο και με τον κ. Ρέππα να το αντιμετωπίσουμε, θα το
εξηγήσω στη δευτερολογία μου.
Θέλω, όμως, να σας δώσω ορισμένα
στοιχεία και να δούμε όλοι μαζί ότι δεν αρκεί να αναφέρουμε νούμερα.
Χρειάζεται να γίνει μια προσπάθεια από όλες τις πλευρές για να
λειτουργήσουν τα Πανεπιστήμια, για να λειτουργήσουν τα Τεχνολογικά
Ιδρύματα.
Δώσατε κάποια νούμερα για το ΤΕΙ Αθήνας.
Είναι πράγματι ένα μεγάλο ίδρυμα, ένα ίδρυμα με πάρα πολύ μεγάλη
παρουσία στην έρευνα, στη τεχνολογία, στη διδασκαλία και ένα ίδρυμα που
πρέπει να πω ότι ο Πρόεδρός του έκανε μεγάλες προσπάθειες στη διαχείριση
γι’ αυτό έχει και σημαντικό αποθεματικό. Ο προϋπολογισμός του, όμως,
του 2009 ήταν 22.360.000, φέτος είναι 19.200.000. Η μείωσή του είναι 16%
και όχι 60%. Οι φοιτητές έλαβαν το 2010, για πρώτη φορά συγγράμματα
αναβαθμισμένης ποιότητας μέσα από τον «Εύδοξο» χωρίς το πλαφόν των 20
ευρώ. Το ΤΕΙ συγκεκριμένα της Αθήνας και μόνον αυτό και του Πειραιά
επιχορηγήθηκαν, επιπλέον, λόγω των μεταγραφών με 1 εκατομμύριο ευρώ.
Όσον αφορά τα νούμερα τώρα. Σύμφωνα με
τα επίσημα στοιχεία του ΤΕΙ είναι 20.700 φοιτητές, ενώ σύμφωνα με τα
στοιχεία του «Εύδοξου», δηλαδή οι φοιτητές που πήραν έστω και ένα
σύγγραμμα, έστω και για ένα εξάμηνο, είναι 14.600. Ως εκ τούτου η
αναλογία καθηγητών και φοιτητών είναι 1 προς 28 αν αναφερθούμε στους
μόνιμους και αν αναφερθούμε και στο έκτακτο προσωπικό -αυτό που
αναφέρατε, όχι αυτό που θα χρειαζόταν- είναι 1 προς 20. Αυτό σημαίνει
ότι η αναλογία εκπαιδευτικού προσωπικού και φοιτητών είναι μια από τις
καλές σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρτς.
Θα έλεγα, λοιπόν, ότι πρώτον πρέπει να
δει το κάθε ίδρυμα, πανεπιστημιακό και τεχνικό, τις εσωτερικές του
αναδιαρθρώσεις. Κύριε συνάδελφε, ζήτησα για ένα τμήμα και έγινε μια
μελέτη, για το Τμήμα Πληροφορικής. Και θα ζητήσω από όλα τα πανεπιστήμια
της χώρας και τα τεχνολογικά ιδρύματα να μας δώσουν τις αναδιαρθρώσεις
που έκαναν. Εδώ, λοιπόν, αν προσθέσουμε από αυτά που παρουσιάζονται όλες
τις απαιτούμενες ώρες διδασκαλίας για όλα τα μαθήματα και το
υποχρεωτικό ωράριο των καθηγητών –όχι περισσότερο- δηλαδή έξι ώρες, τότε
θα περισσέψουν εξήντα ώρες εβδομαδιαίας απασχόλησης. Αυτές καλύπτονται
άνετα με τέσσερις μόνο εργαστηριακούς συνεργάτες.
Ξέρετε γιατί την έκανα αυτή την άσκηση;
Διότι πριν παρθούν αποφάσεις εύκολες για αναστολές, για κλείσιμο που
βλάπτουν πάνω από όλα τα παιδιά, θα πρέπει το κάθε ίδρυμα να παρουσιάσει
την προσπάθεια που έκανε. Δεν είναι προσπάθεια η διεκδίκηση απλά από το
Υπουργείο και άλλων κονδυλίων, και άλλων ωρών και άλλων εκπαιδευτικών.
Αυτό είναι το εύκολο. Αυτή είναι η επαναστατική γυμναστική που τη
βλέπουμε εδώ και τριάντα χρόνια. Η απάντηση είναι να πει πρώτα το κάθε
ίδρυμα μόνο του, τι έχει κάνει για να αντιμετωπίσει αυτό το τεράστιο
πρόβλημα που έχει η χώρα προς όφελος των φοιτητών. Διότι πιστεύω
συμφωνείτε –και θα ήθελα να τοποθετηθείτε επ’ αυτού- ότι η αναστολή έστω
και μιας ώρας μαθήματος, όχι μόνο δεν είναι λύση, αλλά είναι μια
εχθρική πράξη απέναντι στη νέα γενιά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Άννα Διαμαντοπούλου.
Το λόγο έχει ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Αθανάσιος Μπούρας για τρία λεπτά για τη δευτερολογία του.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Παρά το γεγονός, κυρία Υπουργέ, ότι στην
αρχή είχα και εγώ μια ελπίδα ότι η παρουσία σας εδώ θα έλυνε κάποιο
θέμα, με απογοητεύσατε, πρέπει να πω. Μάλιστα, επικαλεστήκατε ένα
θεωρητικό κείμενο –δεν ξέρω ποιος σας το έδωσε- για το Τμήμα
Πληροφορικής. Και εγώ μπορώ να αντιπαρατεθώ σε αυτό, ότι δεν είναι
καθόλου έτσι τα πράγματα. Μάλλον δεν ξέρουν αυτοί που το συνέταξαν, πώς
λειτουργούν τα ιδρύματα.
Επειδή αναφερθήκατε στο Τμήμα
Πληροφορικής, θα πρέπει να σας πω ότι το Τμήμα αυτό παρά το γεγονός ότι
είναι από τα καλύτερα Τμήματα με μεγάλη αναγνωρισιμότητα και ζήτηση στα
νέα παιδιά, έξω από το γεγονός ότι χορηγεί πτυχία, ανάγεται και στη
σφαίρα, όπως γνωρίζετε, θα έλεγα εγώ, των γενικών τμημάτων, γιατί
διδάσκονται πληροφορική όλα τα τμήματα όλων των ΤΕΙ. Άρα, λοιπόν, η
πληροφόρησή σας δεν είναι σωστή.
Δεύτερον, κυρία Υπουργέ, ειλικρινά –δεν
πρόλαβα να το πω πριν, αλλά θα το πω τώρα- δεν ξέρω για ποιον
προϋπολογισμό μιλάτε. Ο τακτικός προϋπολογισμός μειώθηκε κατά 60%. Δεν
ξέρω πού ακριβώς εσείς βρήκατε αυτό το νούμερο.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Εγώ σας έδωσα τα νούμερα…
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Τρίτον, κυρία
Υπουργέ, αν δεν θέλετε άλλο τα ΤΕΙ, τότε πείτε το ευθέως. Διότι
ειλικρινά με εκπλήσσει το γεγονός –και θα το καταθέσω και για τα
Πρακτικά, γιατί τα Πρακτικά θα μείνουν- ότι μετά την ερώτησή μου ο κ.
Παπάζογλου ως Γενικός Γραμματέας έστειλε ένα έγγραφο στους Προέδρους των
Τεχνολογικών Ιδρυμάτων. Γιατί αντίστοιχα δεν το έστειλε στους Πρυτάνεις
των Πανεπιστημίων; Και ο κύριος γενικός γραμματέας δίνει και συμβουλές.
Ξέρετε τι συμβουλεύει; Διαβάζω: «Ο αριθμός των παρακολουθούντων
φοιτητών σε εργαστηριακές ασκήσεις από δεκαπέντε που προβλέπεται από την
παρ. 2 του άρθρου 36 του Προεδρικού Διατάγματος 160/2008 να ανέρχεται
στους είκοσι πέντε». Ποιος είναι ο κ. Παπάζογλου που καταργεί Προεδρικά
Διατάγματα; Με τίνος εντολή το κάνει αυτό; Πού βρήκε το δικαίωμα -και
μάλιστα μονομερώς από ό,τι τουλάχιστον διαβάζω εγώ- να το κάνει αυτό
προς τα ΤΕΙ; Γνωρίζει; Πιστεύω ως καθηγητής του Πολυτεχνείου ότι θα
πρέπει να ξέρει ότι στον πρόσφατο νόμο σας για τα Τεχνολογικά Ιδρύματα
προβλέπεται ότι στο πλαίσιο του ρόλου τους συνδυάζουν την ανάπτυξη του
κατάλληλου θεωρητικού υπόβαθρου σπουδών με υψηλού επιπέδου εργαστηριακή
και πρακτική άσκηση.
Αυτή θα είναι η υψηλού επιπέδου άσκηση; Ο
συνωστισμός δηλαδή στα εργαστήρια και μάλιστα με όλο το βάρος ο
εκπαιδευτικός να έχει πολύ μεγάλη και σοβαρή ευθύνη; Γιατί πρέπει να
ξέρετε ότι μιλάμε για εργαστήρια χημείας, τροφίμων, οινολογίας, που ο
καθηγητής πρέπει να ξέρει συγκεκριμένα το φοιτητή και το σπουδαστή,
κυρία Υπουργέ.
Πού τα βρήκε ο κ. Παπάζογλου; Στο τέλος
λέει: «Απευθυνόμενος σε όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό, με την παράκληση
για την κατά το δυνατόν συνεισφορά σε διδακτικό έργο έστω και στο
ελάχιστο και πέραν των προβλεπομένων». Δηλαδή, θα πάμε σε τέτοιες
διαδικασίες; Το αντίστοιχο έγγραφο, την αντίστοιχη συμβουλή την έκανε
προς τους συναδέλφους του στα Πανεπιστήμια, τα οποία τιμώ εξίσου με τα
ΤΕΙ, γιατί κατά σύμπτωση υπηρέτησα και τα δυο; Έφυγα με το 815 από τα
πανεπιστήμια, όπου ήμουν εκπαιδευτικό προσωπικό, και πήγα στα
Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, διότι ήμουν νέος τότε και έπρεπε να
συνεχίσω την εργασία μου. Αυτά είναι τα δεδομένα, κυρία Υπουργέ, και εγώ
θα σας τα υποβάλω έστω την υστάτη στιγμή.
Μη μου λέτε, λοιπόν, να πάρω θέση όσον
αφορά το θέμα της αναστολής. Όταν δεν υπάρχει προσωπικό, τι θα κάνουμε;
Μερική λειτουργία των ΤΕΙ, μερικά τμήματα, συνδιδασκαλία, όπως λέει εδώ,
χωρίς τις κατάλληλες υποδομές ή θα έχουμε συνωστισμό στα εργαστήρια;
Αυτά δεν γίνονται, αν θέλουμε μια παιδεία που θα την πάμε μπροστά, μια
παιδεία -όχι μόνο στο ΤΕΙ Αθηνών, αλλά και στα άλλα ΤΕΙ- που θα δώσει
στην κοινωνία καλά στελέχη.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Κύριε Μπούρα, παρακαλώ, ολοκληρώστε.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Θέλω να σας πω ότι τέτοια είναι η
αντιμετώπιση, ώστε από τις τετρακόσιες θέσεις για μόνιμο προσωπικό φέτος
δώσατε στα ΤΕΙ μόνο τις σαράντα εννέα. Αυτή είναι η αναλογία; Όταν τα
Πανεπιστήμια έχουν δώδεκα χιλιάδες μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, μέλη
ΔΕΠ, και τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα έχουν μόνο χίλιους
εξακόσιους; Αντίστροφη έπρεπε να είναι η κατανομή σας και όχι αυτή η
οποία έγινε.
Εν πάση περιπτώσει, εγώ θα σας
παρακαλέσω ιδιαιτέρως να δείτε το θέμα με πολλή ευθύνη, να δείτε τι
μπορείτε να κάνετε μέσα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, γιατί δεν μπορεί
από πεντακόσιες θέσεις εκτάκτου προσωπικού να δώσετε διακόσιες είκοσι
θέσεις. Αυτό δεν είναι εξορθολογισμός, αυτό είναι εξόντωση και δεν
οδηγεί σε νέα ακαδημαϊκή χρονιά με αξίες και προοπτική για τους νέους
της χώρας.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ.
Αθανάσιος Μπούρας καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα,
τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης
Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε τον κ. Μπούρα.
Η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Άννα Διαμαντοπούλου έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Υπάρχει ένας πολιτικός λόγος -όχι τώρα,
εδώ και χρόνια- ο οποίος αντιμετωπίζει τα ΤΕΙ ως μια συγκεκριμένη
εκλογική πελατεία και αρέσκεται στο να βάζει τα ΤΕΙ απέναντι στα
Πανεπιστήμια ή να συγκρίνει τα ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια ή κάθε λέξη, κάθε
έγγραφο, κάθε κείμενο, κάθε ρύθμιση που γίνεται να μην αντιμετωπίζεται
αντικειμενικά, αλλά εάν έχει γίνει ή όχι για τα Πανεπιστήμια. Το έχω
αρνηθεί στη Βουλή επανειλημμένα, ήδη από την περίοδο της Αντιπολίτευσης.
Τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δεν έχουν ούτε να ζηλέψουν, ούτε
να αντιπαλέψουν τα Πανεπιστήμια. Είναι κάτι άλλο.
Αγαπητέ κύριε Μπούρα, τα Τεχνολογικά
Ιδρύματα έχουν γίνει για άλλο σκοπό, εξυπηρετούν εφαρμοσμένη τέχνη,
έχουν άλλα στοιχεία και έχουν στόχο, τον οποίον είναι σωστό να τον
επαναπροσδιορίσουμε, γιατί στην πορεία με τον τρόπο που τον
αντιμετωπίζετε εσείς και άλλοι έχει χαθεί.
Συνεπώς, δεν είμαστε σε κενό, είμαστε σε
μια μείζονα κρίση. Το να συγκρίνουμε το τι θα θέλαμε να κάνουμε με το
τι κάνουμε είναι a priori λάθος.
Δεν σας ζήτησα να πάρετε θέση για την
αναστολή χωρίς λόγο. Όταν υπάρχουν αντικειμενικά προβλήματα, θα πρέπει
να επιλέξει ένα τμήμα: Θα κάνω αναδιάρθρωση; Θα δουλέψουν οι καθηγητές
μου δέκα, δώδεκα, δεκατέσσερις ώρες, αν χρειαστεί, την εβδομάδα; Θα βάλω
περισσότερα παιδιά σε ένα τμήμα εργαστηριακού ελέγχου ή θα το κλείσω
και δεν θα κάνω καθόλου μάθημα; Εάν είστε υπέρ της δεύτερης επιλογής,
τότε σημαίνει ότι ο πολιτικός λόγος σας είναι της σύγκρουσης προς την
Κυβέρνηση, γιατί υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες που τις ξέρουμε όλοι.
Και δεν μου απαντήσατε στο ένα προς είκοσι.
Επίσης, επί χρόνια δεν έχουμε κάνει
εξορθολογισμό στο να δούμε ποια μαθήματα, ποιοι καθηγητές, ποια τμήματα,
πόσες ώρες, όπως προέκυψε την προηγούμενη χρονιά με τα συγγράμματα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Δεν είναι σωστά αυτά που είπατε. Σας απάντησα.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Έρχομαι στο θέμα της αναστολής.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Υπουργού)
Κύριε Πρόεδρε, θέλω ένα λεπτό γιατί είναι μείζον θέμα για το οποίο πρέπει να τοποθετηθούμε όλοι.
Τι γίνεται το τελευταίο διάστημα και όχι
μόνο, θα έλεγα τα τελευταία είκοσι χρόνια; Υπάρχει μια διαφωνία,
υπάρχει μία διεκδίκηση, υπάρχει ένα αίτημα σωστό ή άδικο, υπάρχει μία
ανάγκη πολιτικής έκφρασης, κομματικής έκφρασης, συνδικαλιστικής
έκφρασης; Υπάρχει η λύση. Κλείνουμε το σχολείο, κλείνουμε το ΤΕΙ,
κλείνουμε το Πανεπιστήμιο. Και το κλείνουμε με ασφαλή τρόπο γιατί τα
σχολεία κλείνουν στη χώρα και όλοι πληρώνονται. Τα πανεπιστήμια κλείνουν
στη χώρα και όλοι πληρώνονται. Τα ΤΕΙ σταματούν τη λειτουργία τους και
όλοι πληρώνονται. Υπάρχει λοιπόν ένας εύκολος τρόπος να κάνουμε
επανάσταση χωρίς κανένα απολύτως κόστος για τον κάθε ένα προσωπικά. Το
κόστος όμως για τη χώρα είναι τεράστιο όταν κλείνει ένα σχολείο για έξι
μέρες, είναι τεράστιο όταν αποφασίζεται η αναστολή της λειτουργίας ενός
ιδρύματος, είναι τεράστιο όταν οι Σύγκλητοι αποφασίζουν να σταματήσουν
τις εξετάσεις γιατί πρέπει οι φοιτητές να κάνουν καταλήψεις. Είναι
τεράστιο όταν αποφασίζουν Σύγκλητοι, κατά παράβαση του νόμου, να κάνουν
μαζί μαθήματα και εξετάσεις και να μη βάλουν καθόλου την εκπαιδευτική
διάσταση ότι δεν μπορεί τα παιδιά την ίδια στιγμή που δίνουν εξετάσεις
να καλούνται και στα μαθήματα.
Όλη αυτή η τακτική έχει γίνει ανεκτή με
ευθύνη όλων μας, επί δεκαετίες. Φθάσαμε εδώ που φθάσαμε; Ήρθε η στιγμή
να πούμε όλοι ένα «όχι», ότι δεν γίνεται να συνεχίσουμε και να
αντιμετωπίζουμε, μέσα από μία κοινωνική και όχι μόνο παιδεία, αυτά που
είδαμε χθες, που είδαμε σήμερα πρωτοσέλιδα με έναν από τους
σημαντικότερους, προοδευτικότερους και καλύτερους δήμαρχους στην Ελλάδα,
τον κ. Δανιηλίδη, να τον χτυπούν και να είναι αυτό στα κανάλια και στις
εφημερίδες. Οι δημόσιοι λειτουργοί όπου και αν βρίσκονται είτε αν είναι
στο σχολείο, είτε αν είναι στο Πανεπιστήμιο είτε αν είναι στο Υπουργείο
Οικονομικών, είτε αν είναι υπεύθυνοι να συλλέξουν χρήματα, είτε αν
είναι υπεύθυνοι να συλλέξουν τα σκουπίδια για τη δημόσια υγεία, έχουν
μια ευθύνη γιατί έχουν ορκισθεί να διαφυλάσσουν το δημόσιο συμφέρον.
Δημόσιο συμφέρον λοιπόν είναι και το να λειτουργεί το σχολείο, να
λειτουργεί το Τεχνολογικό Ίδρυμα.
Σε ό,τι με αφορά, επειδή είμαι Υπουργός
Παιδείας, έχω κάνει σαφές ότι όσο έχω αυτή την ευθύνη εγώ δεν μπορώ να
ανεχθώ αυτή τη λειτουργία. Γι’ αυτό και όσον αφορά και τα Πανεπιστήμια
και τα ΤΕΙ και τα σχολεία, έκανα σαφές ότι θα εφαρμοστεί ο νόμος. Ξέρετε
ποια ήταν η απάντηση; Ότι εκβιάζω και απειλώ την πανεπιστημιακή
κοινότητα. Ποια ήταν η απειλή; Ότι θα εφαρμοστεί ο νόμος. Εδώ έχουμε
φθάσει!
Επίσης, έχω κάνει σαφές ότι υπάρχουν
κανονισμοί και στα Πανεπιστήμια και στα σχολεία. Οι μαθητές από τη
στιγμή που δεχόμαστε ότι είναι πολίτες που διεκδικούν, είναι πολίτες που
πρέπει να παίρνουν και το κόστος του τρόπου της διεκδίκησης. Τα σχολεία
πρέπει να αντιμετωπίσουν όλους τους μαθητές που δεν έχουν σεβαστεί τις
διαδικασίες και τους κανόνες του σχολείου, όπως και τα Πανεπιστήμια τους
φοιτητές, όπως και η πολιτεία τους εκπαιδευτικούς γιατί είμαστε σε μια
πολύ δύσκολη εποχή. Είμαστε σε μία εποχή που όλα είναι ρευστά. Το
επόμενο διάστημα ο Πρωθυπουργός μίλησε για οριστικές και τελικές λύσεις.
Θα παρθούν μεγάλες αποφάσεις για τη χώρα. Πρέπει να προστατεύσουμε πάνω
απ’ όλα τη δημοκρατία και την αλληλεγγύη.
Κύριοι συνάδελφοι, τελειώνω με μια
έκκληση, μία έκκληση προς τον εκπαιδευτικό κόσμο της χώρας που πρέπει να
ομολογήσω ότι σε αυτές τις πολύ δύσκολες στιγμές, στην πλειοψηφία του,
έχει σταθεί όρθιος. Ξέρω τι τραβάνε σεβάσμιοι καθηγητές στα σχολεία και
στα Πανεπιστήμια, σεβάσμιοι δάσκαλοι των παιδιών μας, άνθρωποι με
πτυχία, με διδακτορικά, με παγκόσμια αναγνώριση οι οποίοι βρίσκονται
μπροστά σε βλασφημίες, μπροστά σε βία, μπροστά σε συμπεριφορές που δεν
μπορεί να τις ανεχθεί πολιτισμένος άνθρωπος και υποχρεούνται με τη βία
να παίρνουν αποφάσεις και να υπογράφουν έγγραφα.
Καλώ και κάνω έκκληση στον εκπαιδευτικό
κόσμο της χώρας, αυτούς που είναι απέναντι στο Υπουργείο Παιδείας,
αυτούς που διαφωνούν με τις επιλογές, αυτούς που διεκδικούν με δίκαιο
και νόμιμο τρόπο τα αιτήματά τους, να βάλουμε όλοι μια προτεραιότητα
μπροστά και αυτή η προτεραιότητα είναι να σταθούμε όρθιοι. Αυτή τη
δύσκολη στιγμή ο δάσκαλος να προστατεύσει το σχολείο του, ο καθηγητής να
προστατεύσει το πανεπιστήμιο, ο καθηγητής του ΤΕΙ να προστατεύσει το
ΤΕΙ, να μην κάνουν πίσω σε βία που ανθίζει παντού.
Δείτε σήμερα τις προκηρύξεις μαθητών,
δείτε τις, κύριοι συνάδελφοι, αυτό που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, που
παίρνουν την ευθύνη καταστροφής των σχολείων και καλούν τους πάντες να
καταστρέψουν τον πιο αντιδραστικό θεσμό που είναι το σχολείο. Εκεί
φτάσαμε.
Σε αυτή, λοιπόν, την πολύ δύσκολη
στιγμή, ας ενωθούμε όλοι στο να πούμε, ναι, στη διεκδίκηση, ναι, στην
αντίδραση, ναι, στην κριτική, αλλά προστατεύουμε το πιο σημαντικό
θεμέλιο της κοινωνίας. Το πιο σημαντικό θεμέλιο της κοινωνίας είναι το
σχολείο, το πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ.
Κάνω έκκληση στη μεγάλη πλειοψηφία των
εκπαιδευτικών και κάνω έκκληση και στους συναδέλφους σε αυτήν την
προσπάθεια να είναι κοντά μας.
πηγή:esos.gr
Re kollhma pou exei faei me tis katalhpseis...Oi katalhpsies odhghsan thn xwra ekei pou thn odhghsan?Osoi den phgainan me ta nera twn upourgeiwn,epishs?Xarientizei ton thesmo twn dhmosiwn "leitourgwn" pou propulakizontai anaitia(;) enw aytoi einai pou feroun to megalytero meridio eythinhs gia ta xalia dhmosionomika mas.Thetoun synexws zhthma diafylakshs ths dhmokratias...Poias dhmokratias?Ths dhmokratias pros symferon tou dhmou-tou laou(opws ofeilei) h' ths tsephs tou kathe lwpodyth?Mias dhmokratias pou sto onoma ths exoun diapraksei ta aisxh tous ola ta kommatoskula,kai thn exoun kseftilisei me tis prakseis tous.Nomizoun pws to mono zhtoumeno se mia dhmokratia einai h dieksagwgh eklogwn...Gia perna Annoula mia bolta apo ta TEI,ta sxoleia kai ta Panepisthmia pou les pws diafylasseis na deis se ti xalia ta katanthse o dikommatismos sas kai oxi oi foithtes aytoi-kathaytoi(mhn akousw gia kommatikes neolaies twra,einai zwa,alla apoteloun ta pionia-syneidhta,kai gi ayto einai zwa-ta "kefalia" tous briskontai ektos twn sxolwn).Perna kai tha katalabeis giati lene sto Internet na ta kapsoun...
ΑπάντησηΔιαγραφήlegontas dhmosio leitourgo ennow upourgous,dikastikous,dhmarxous klp....oxi tous dhmosious upallhlous...
ΑπάντησηΔιαγραφή