Του καθ. Βασίλη Τριανταφύλλου
Πρόεδρος
Τμήμα Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων
ΤΕΙ Μεσολογγίου
Με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ τα τμήματα Πληροφορικής συγχωνεύονται με ετερογενή τμήματα των οποίων τα γνωστικά αντικείμενα δεν θεραπεύουν την περιοχή της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών, αλλά της Οικονομίας, της Διοίκησης και των ΜΜΕ. Έτσι τμήματα (π.χ. Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων (ΤΕΙ Πάτρας)) με κατεύθυνση κύρια της οικονομικές σπουδές συγχωνεύεται με τμήματα ΕΠΔΟ (ΤΕΙ Πάτρας και Μεσολογγίου) που πραγματεύονται στη μισή διάρκεια σπουδών τους θέματα διοίκησης και ελάχιστα πληροφορικής με το τμήμα Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων. Η ίδια εικόνα συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα.
Α. Σύμφωνα με την:
1. «Αξιολόγηση των σχετικών με ΤΠΕ προγραμμάτων σπουδών ως προς την πληρότητά τους προς το γνωστικό αντικείμενο της Επιστήμης Υπολογιστών» που πραγματοποίησε η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος (Ε.Π.Ε.)
2. Τις μεταγραφές από τμήμα σε τμήμα (που διαμορφώνεται από το Υπουργείο Παιδείας μετά από πρόταση των τμημάτων και
3. Τα Π.Δ. των επαγγελματικών δικαιωμάτων των τμημάτων που διαμορφώνονται σύμφωνα με τις Υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας για το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων, την γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας
διαμορφώνονται 4 κατηγορίες τμημάτων
I. Τμήματα Επιστήμης Υπολογιστών. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα τμήματα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων (ΤΕΙ Κρήτης) Πληροφορικής (ΤΕΙ Θες/κης, Αθήνας, Πειραιά) Τηλεπληροφορικής και Διοίκησης (ΤΕΙ Ηπείρου). Τα επαγγελματικά δικαιώματα αυτών των τμημάτων προσδιορίζονται στο αρθ. 1 του Π.Δ. 183/3.12.2008 και είναι διακριτά από των υπολοίπων κατηγοριών. (πλην του τομέα δικτύωσης και Επικοινωνίας και προγραμματισμού υπολογιστών & ανάπτυξης συστημάτων λογισμικού).
II. Τμήματα Μηχανικής Υπολογιστών. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται κυρίως τα τμήμα Αυτοματισμού και Ηλεκτρονικής των ΤΕΙ και των Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων (κατεύθυνση Ηλεκ. Υπολ. Συστημάτων) με διακριτά επαγγελματικά δικαιώματα. Τα τμήματα αυτά άλλωστε έχουν μικρό ποσοστό ενσωμάτωσης του πρότυπου προγράμματος σπουδών Πληροφορικής (<40%).
III. Τμήματα πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα τμήματα, Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας, ΤΕΙ Λαμίας) Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (ΤΕΙ Λαρισας, ΤΕΙ Σερρών, ΤΕΙ Ηπείρου, ΤΕΙ Καλαμάτας) Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΕΙ Σερρών), Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων (ΤΕΙ Μεσολογγίου) και Βιομηχανικής Πληροφορικής (ΤΕΙ Καβάλας). Τα επαγγελματικά δικαιώματα αυτών των τμημάτων προσδιορίζονται στο αρθ. 2 του Π.Δ. 183/3.12.2008 και είναι διακριτά από των υπολοίπων κατηγοριών. (πλην του τομέα δικτύωσης και Επικοινωνίας και προγραμματισμού υπολογιστών & ανάπτυξης συστημάτων λογισμικού).
IV. Πληροφοριακών Συστημάτων. Σε αυτά εντάσσονται τμήματα όπως Διαχείρισης Πληροφοριών (ΤΕΙ Καβάλας), Επιχειρησιακής Πληροφορικής (ΤΕΙ Δ. Μακεδονίας), Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία (ΤΕΙ Μεσολογγίου, Πάτρας, Ιονίων Νήσων, Δυτ. Μακεδονίας) και του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού (ΤΕΙ Κρήτης, ΤΕΙ Πάτρας). Αυτά τα τμήματα σε θέματα μεταγραφών είναι αντίστοιχα π.χ. ΕΠΔΟ μεταξύ τους, Επιχ, Σχεδ.) είτε δεν έχουν καμία αντιστοιχία (Διαχ. Πληροφοριών, Επιχ. Πληροφορικής). Όσον αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα τα τμήματα ΕΠΔΟ έχουν διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα (Π.Δ. 287/ΦΕΚ/τ.Α’/257/23.10.2002) από τους αποφοίτους του Επιχ. Σχεδ. (Π.Δ. 150/1.10.2009) δεν παραπέμπουν καν σε επαγγελματικά δικαιώματα Πληροφορικής.
Β. Τα τμήματα των Πληροφοριακών Συστημάτων ανήκουν στο 4o & 5ο επιστημονικό πεδίο, τα τμήματα Πληροφορικής και τα τμήματα Τηλεπικοινωνιών στο 4ο επιστημονικό πεδίο. Αυτό τεκμηριώνει ότι το ίδιο το Υπουργείο έχει διαμορφώσει την άποψη ότι τα τμήματα αυτά ανήκουν σε διαφορετικό επιστημονικό χώρο και άρα δεν συνδέονται επιστημονικά.
Γ. Κάθε πρόγραμμα σπουδών ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ διαφέρει από το άλλο αφού είναι αδύνατο να καλύψει το σύνολο των θεματικών περιοχών και διαμορφώνεται ανάλογα με το εκπαιδευτικό προσωπικό και το προφίλ των αποφοίτων που θέλει να διαμορφώσει το κάθε τμήματα σύμφωνα με τις υποδομές του και τις δυνατότητες του. Για αυτό άλλωστε σε μελέτη της Association of Computing Machinery (ACM) και της Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) προτείνονται τουλάχιστον 4 ενδεικτικά προγράμματα σπουδών (διάρκειας 4 ετών) βάση. Μάλιστα σε κανένα από αυτά δεν προτείνονται κατευθύνσεις ΗΥ ή Πληροφοριακών Συστημάτων ή (όπως προτείνει το σχέδιο ΑΘΗΝΑ στο αντίστοιχο τμήμα της Σπάρτης) αφού η πρώτη αποτελεί κατεύθυνση που προσιδιάζει σε τμήματα Επιστήμης Υπολογιστών ενώ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα τα Πληροφοριακά Συστήματα (Information Systems) αντιστοιχούν σε άλλο πρόγραμμα σπουδών.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Σύμφωνα με τα διεθνή επιστημονικά και ακαδημαϊκά πρότυπα προτείνεται :
1. Τα τμήματα των τομέων Επιστήμης Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών μπορούν να συγχωνευθούν σε επίπεδο ιδρύματος και αφορά μόνο τμήματα που τα επαγγελματικά τους δικαιώματα περιγράφονται στο Π.Δ. 183/3.12.2008 σε ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ με (2) τρείς κατευθύνσεις: 1. Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών 2. Υλικού και Συστημάτων σύμφωνα και με τις προβλέψεις των Π.Σ. των επαγγελματικών Δικαιωμάτων.
2. Τα τμήματα του τομέα Πληροφοριακών Συστημάτων μπορούν να συγχωνευτούν σε τμήματα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής ή Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (κατά το πρότυπο του τμήματος στο ΟΠΑ αλλά και διεθνώς) με διακριτές κατευθύνσεις π.χ. Διοίκηση και Οικονομία, ΜΜΕ, κλπ
3. Σε κάθε ίδρυμα (υπάρχον) πρέπει να διατηρηθεί ένα τουλάχιστον τμήμα ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ προκειμένου να διασφαλισθούν ότι θα μπορούν να υποστηριχθούν οι υπηρεσίες Δικτύωσης και Επικοινωνίας του ιδρύματος (Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου, Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες, Δικτυακές υποδομές κ.λ.π.)
4. Όλες οι συγχωνεύσεις να γίνουν με ακαδημαϊκά κριτήρια, δηλ. εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, ερευνητική δραστηριότητα, προσέλκυση εξωτερικής χρηματοδότησης, κλπ). Αυτό σημαίνει ότι το «ισχυρότερο» ακαδημαϊκά και επιστημονικά τμήμα να απορροφά το ασθενέστερο.
Με τον τρόπο αυτό:
1. Διασφαλίζεται η απρόσκοπτη συνέχεια των σπουδών των σπουδαστών.
2. Δημιουργούνται διεθνώς ανταγωνιστικά τμήματα σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες περί Τμημάτων Πληροφορικής (Computer Science) και Μηχανικών Πληροφορικής (Computer Engineering).
3. Ενισχύονται τα τμήματα με βάση τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. Τα καινούργια τμήματα σχηματίζονται γύρω από πόλους ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ με ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. http://www.acm.org/education/education/curric_vols/CE-Final-Report.pdf
2. «Αξιολόγηση Προγραμμάτων σπουδών Πληροφορικής», Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος, http://review.epe.org.gr/