1.2.11

Σχέδιο πρότασης με σχόλια/επισυμάνσεις για τις πτυχιακές εργασίες!

Διαβάστε το σχέδιο πρότασης με σχόλια/επισυμάνσεις για τις πτυχιακές εργασίες

ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ &
ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ ΜΕ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΈΡΓΟ
Η καθιέρωση της μονής εισαγωγής σπουδαστών στο Χειμερινό Εξάμηνο κάθε ακαδημαϊκού έτους, πέρα από τα προβλήματα που αρχικά δημιουργεί και που σταδιακά αντιμετωπίζονται, δίνει την ευκαιρία μιας πιο ορθολογικής διαχείρισης του διδακτικού έργου μέρος του οποίου αποτελεί και η πτυχιακή εργασία. Δεδομένου ότι στο εαρινό εξάμηνο θα διδάσκονται μόνον τα μαθήματα του 2ου, 4ου και 6ου εξαμήνου, μας δίνεται η ευκαιρία να αναμορφώσουμε τη διαδικασία εκπόνησης της πτυχιακής εργασίας προς μια νέα αναβαθμισμένη βάση και την ουσιαστική ένταξη της στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η έως τώρα πρακτική μεταξύ των τμημάτων όπως και μεταξύ των επιβλεπόντων χαρακτηρίζεται από τεράστιες αποκλίσεις με αποτέλεσμα να υπάρχουν πτυχιακές οι οποίες έχουν εκπονηθεί κάτω από τη στενή επίβλεψη του εποπτεύοντα με σημαντική προσπάθεια του αντίστοιχου σπουδαστή αλλά και πτυχιακές που απλώς κατατίθενται στο τμήμα χωρίς καμία προηγούμενη συνεργασία με τον επιβλέποντα και να μην εξετάζονται καν από την τριμελή επιτροπή που τις βαθμολογεί.
Στα νέα προγράμματα σπουδών (αφορά όσα τμήμα έχουν προσαρμόσει τα προγράμματα σπουδών σύμφωνα με την Υ.Α. ….. που εκδόθηκε …….) η εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας αποτελεί το 40ο μάθημα του προγράμματος σπουδών με 20 πιστωτικές μονάδες ECTS.
Η πρόταση που περιγράφεται στα σημεία που παρατίθενται στη συνέχεια αποσκοπεί στην ουσιαστικότερη παρακολούθηση της πτυχιακής εργασίας από τον επιβλέποντα με στόχο η εκπόνηση της να επιφέρει σημαντικά μαθησιακά αποτελέσματα στους σπουδαστές δεδομένης της βαρύτητας που έχει στο όλο πρόγραμμα σπουδών (2/3 του φόρτου ενός εξαμήνου). Για να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος απαιτείται η ενεργός επίβλεψη και καθοδήγηση από τους επιβλέποντες και η συστηματική παρακολούθηση της προόδου του σπουδαστή με αντίστοιχη αναγνώριση του διδακτικού φόρτου εργασίας. Συγκεκριμένα
a. Η πτυχιακή εργασία θα δηλώνεται από τους σπουδαστές στη δήλωση μαθημάτων με τους περιορισμούς των διδακτικών μονάδων στην αρχή του αντίστοιχου εξαμήνου. Αυτό σημαίνει ότι:
i. Η διαδικασία επιλογής θεμάτων από τους σπουδαστές θα πραγματοποιείται στο τέλος του προηγουμένου εξαμήνου
ii. Η ανάθεση των πτυχιακών και η κατανομή τους στους επιβλέποντες θα γίνεται επίσης στο τέλος του προηγούμενου εξαμήνου (ώστε να είναι γνωστός ο συνολικός αριθμός των εργασιών που θα ανατεθούν σε κάθε επιβλέποντα)
b. Η επίβλεψη τουλάχιστον πέντε (5) πτυχιακών εργασιών ανά εξάμηνο αντιστοιχεί σε ισοδύναμο διδακτικό έργο 3 ωρών εβδομαδιαίως. Στον αριθμό αυτό δεν υπολογίζονται πτυχιακές εργασίες οι οποίες έχουν ανατεθεί σε επόμενα εξάμηνα και δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Το κάθε τμήμα τηρεί μητρώο ανάθεσης Πτυχιακών Εργασιών σύμφωνα με το παρακάτω υπόδειγμα.
Πίνακας Παρακολούθησης Πτυχιακών Εργασιών
α/α ΟΝΟΜ/ΜΟ σπουδαστή που ανέλαβε το θέμα Θέμα πτυχιακής Πρακτικό τομέα / συμβουλίου τμήματος που ενέκρινε το θέμα Ημερομη-νία ανάληψης του θέματος από τον σπουδαστή Προβλεπόμενη εξεταστική περίοδος για παρουσίαση πτυχιακής
1
2
3
Το παραπάνω αρχείο τηρείται από το τμήμα και αντίγραφο του παραπάνω πίνακα καταχωρείται στα πρακτικά του τμήματος κάθε εξαμήνου με την ανάθεση διδακτικού έργου στο Ε.Π.. Οι πτυχιακές εργασίες που παρουσιάζονται διαγράφονται από τον πίνακα του αρχείου.
c. Η παρακολούθηση της εκπόνησης της πτυχιακής θα γίνεται με συστηματικό τρόπο που θα περιλαμβάνει
i. . Εισαγωγικές κατευθύνσεις από τον επιβλέποντα στη 1η εβδομάδα του εξαμήνου (4 ώρες).
ii. Τέσσερες (4) προγραμματισμένες υποχρεωτικές συναντήσεις των σπουδαστών με τον επιβλέποντα σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και ώρα (διάρκεια 4 ώρες) για όλους τους φοιτητές οι οποίες θα ανακοινώνονται με το ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε εξαμήνου. Οι συναντήσεις είναι υποχρεωτικές (θα τηρείται παρουσιολόγιο) και ο κάθε σπουδαστής θα συμπληρώνει έντυπο συνάντησης με τον επιβλέποντα σύμφωνα με το παρακάτω πρότυπο το οποίο θα διαμορφωθεί από το κάθε τμήμα. Τα έντυπα παρακολούθησης θα κατατίθενται μαζί με την πτυχιακή στη γραμματεία του τμήματος πρίν την εξέταση της.
Πρωτόκολλο Συνάντησης για Εκπόνηση Πτυχιακής Εργασίας

Ονοματεπώνυμο Σπουδαστή /στριας Ημερομηνία Συνάντησης

Ονοματεπώνυμο Επιβλέποντα/ουσας

Στάδιο
Εκπόνησης Πτυχιακής





Θέματα που συζητήθηκαν





Εργασίες που πρέπει να πραγματοποιηθούν έως την επόμενη συνάντηση






iii. Παρουσίαση της εργασίας είτε τον Ιούνιο (την εβδομάδα αναπλήρωσης των μαθημάτων – εξέτασης εργαστηρίων) σε ανοικτή διαδικασία, παρουσία όλων των διδασκόντων ή στην επαναληπτική του Σεπτεμβρίου. Σε περίπτωση αποτυχίας (ή μη προσέλευσης) επαναλαμβάνεται η διαδικασία στο επόμενο εαρινό εξάμηνο..
iv. Σπουδαστές που δεν θα συμμετέχουν σε ποσοστό 80% (ανάλογο των εργαστηριακών μαθημάτων) στις παραπάνω διδακτικές δραστηριότητες δεν θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην εξέταση της πτυχιακής τους (βλέπε iii)
d. Το ίδιο ισχύει και για Επιστημονικούς Συνεργάτες (εφόσον τους έχει ανατεθεί και άλλο διδακτικό έργο στη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους).
e. Η συνέχιση και ολοκλήρωση των πτυχιακών εργασιών που δεν ολοκληρώνονται στον προβλεπόμενο χρόνο, σε περίπτωση συνταξιοδότησης, ή εκπαιδευτικής άδειας ή μη πρόσληψης του εποπτεύοντα ανατίθενται με απόφαση του συμβουλίου του τμήματος σε μόνιμα μέλη Ε.Π. του τμήματος και θεωρούνται συνεχιζόμενες πτυχιακές (παράγραφος b).


Σχόλια / Προτάσεις από:
Ι. Βασιλάκογλου, Γ. Μπλάνα, Α. Μουλά, Ι. Χουλιάρα & Μ. Βραχνάκη:

Ι. Βασιλάκογλου
1.Να απαιτείται (για την απαλλαγή των 3 ωρών διδασκαλίας) μικρότερος αριθμός πτυχιακών εργασιών που περιλαμβάνουν ερευνητική δραστηριότητα (διεξαγωγή πειράματος), διότι απαιτείται περισσότερος χρόνος για την παρακολούθηση και καθοδήγηση αυτών (π.χ. 3 ερευνητικές πτυχιακές ανά εξάμηνο ή 2 ερευνητικές και 2 βιβλιογραφικές ανά εξάμηνο).
2. Να επιτρέπεται να παρουσιάζονται ερευνητικές διατριβές και στο τέλος του χειμερινού εξαμήνου, διότι ορισμένα πειράματα απαιτούν πάνω από 6 μήνες για να ολοκληρωθούν (π.χ. πειράματα αγρού).

Γ. Μπλάνας
Σχετικά με το θέμα της αντιστοίχισης διδακτικών ωρών στις πτυχιακές κατά το 8ο εξάμηνο προτείνω να γίνει μια αναλογική κατανομή ως ακολούθως:
Αριθμός πτυχιακών Ώρες
1-2 1
3-4 2
5-6 3
7-9 4
>10 5
Φυσικά αυτή η αντιστοίχιση να γίνεται μόνον για ένα εξάμηνο από αυτά που διαρκεί η πτυχιακή.
Η αντιστοίχιση μπορεί και αυτή να γίνεται με τέτοιο τρόπο που να βοηθά στην κανονικοποίηση του ωραρίου του ΕΠ μεταξύ εξαμήνων

Α. Μουλάς
Η πρόταση για τις πτυχιακές είναι καλή ως ιδέα και καλοδιατυπωμένη.
Θα ήθελα όμως να εκφράσω την παρατήρηση ότι οι πειραματικές πτυχιακές απαιτούν αρκετή περισσότερη δουλειά σε σχέση με τις βιβλιογραφικές, τις οποίες δεν θεωρώ πραγματικές πτυχιακές εργασίες. Μια πραγματική πειραματική ερευνητική πτυχιακή απαιτεί τουλάχιστον 2-3 ώρες εβδομαδιαίως και η απαλλαγή που δίνεται (3 ώρες για 5 πτυχιακές) είναι πολύ μικρή. Μια πιο καλή κατά τη γνώμη μου προσέγγιση είναι 2 ώρες ανά (πρακτική) πτυχιακή.
Έχω και στο παρελθόν εκφράσει τη γνώμη ότι η πτυχιακή εργασία πρέπει να προετοιμάζει το σπουδαστή με μια πραγματική πρακτική εφαρμογή των γνώσεων που έλαβε και όχι σε απλή βιβλιογραφική αναζήτηση, έστω και "κριτική". Και όταν λέω πρακτική εφαρμογή, δεν εννοώ αναγκαστικά έρευνα, αν και αυτό είναι επιθυμητό. Ακόμα π.χ. και η περιγραφή της λειτουργίας ή του παραγωγικού εξοπλισμού ή του συστήματος διοίκησης ή λογιστικής μιας παραγωγικής μονάδας την οποία μελέτησε ο σπουδαστής, ή η αποτύπωση των κτιρίων ή ένα τοπογραφικό κτλ. είναι κάτι πρακτικό.
Εγώ προσωπικά δεν δέχομαι βιβλιογραφικές "πτυχιακές" και γνωρίζω ότι και σε άλλα τμήματα (π.χ. Τροφίμων, Ξύλου) γίνονται αξιόλογες πειραματικές και ερευνητικές πτυχιακές.

Ι. Χουλιάρας
• Νομίζω κατ’ αρχήν ότι η διαδικασία εκπόνησης και επίβλεψης των πτυχιακών εργασιών χρειάζεται να περιγραφεί πιο αναλυτικά. Για παράδειγμα, ποια είναι η ελάχιστη και η μέγιστη προθεσμία ολοκλήρωσης μιας ΠΕ; 1 εξάμηνο; 2 εξάμηνα; Περισσότερο; Προτείνω ελάχιστη 1 εξάμηνο και μέγιστη 2. Αν ορίσουμε ως ελάχιστη διάρκεια 2 εξάμηνα, γιατί να μη μετράνε οι ΠΕ ως απαλλαγή ωραρίου σε 2 εξάμηνα;
• Για να είναι πιο ευέλικτο το σύστημα προτείνω να υιοθετήσουμε την κλιμακωτή απαλλαγή ωρών για τον επιβλέποντα, που εισηγήθηκε ο κ. Μπλάνας.
• Εφόσον ο επιβλέπων απαλλάσσεται 1 ή 2 ή 3 ώρες ανά εβδομάδα, αυτές θα πρέπει να φαίνονται στην ανάθεση εκπαιδευτικού έργου στον επιβλέποντα και στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα να προβλεφθούν 2 δίωρα ή τρίωρα σε (Τρίτη και Πέμπτη για να βολεύει όλους τους επιβλέποντες) ώστε οι σπουδαστές να εντάσσουν σε αυτές τις υποχρεωτικές συναντήσεις τους (εισαγωγική και 4 επόμενες), ανάλογα με την πρόοδο της κάθε ΠΕ.
• Εφόσον η μονάδα χρέωσης των ωρών επίβλεψης στον επιβλέποντα είναι το εξάμηνο, γιατί να μη παρουσιάζονται ΠΕ και στο τέλος του ΧΕ;

Μιχάλης Βραχνάκης
Διάβασα το Σχέδιο προς Συζήτηση για τις πτυχιακές που μας έστειλε ο Προϊστάμενος και γενικά συμφωνώ με την πρωτοβουλία αυτή, όχι τόσο ως προς το ότι η καθιέρωση της μονής εισαγωγής μας δημιουργεί προβλήματα στο πρόγραμμα διδασκαλίας μας όσο ότι ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ πάει να πει μία τάξη στην όλη διαδικασία.

Παρακάτω εκθέτω κάποιες σκέψεις μου:

Α. Όπως κατάλαβα στόχος είναι η πτυχιακή να τελειώνει μέσα σε ένα εξάμηνο.
Είναι όμως αυτό πάντα εφικτό? Δηλ. αν ο φοιτητής θέλει να ασχοληθεί με μετρήσεις πεδίου οι οποίες θα απαιτούν λήψη στοιχείων το μήνα Ιούνιο ή και αργότερα, τι θα σημαίνει αυτό? Μήπως το 6μηνο τελικά αποτελεί τροχοπέδη για την εκπόνηση καλών διατριβών? Μήπως για τα Τμήματα που απαιτούν λήψη χρονοεξαρτώμενων δεδομένων να υπάρξει άλλη πρόβλεψη? Για παράδειγμα να μπορούν οι φοιτητές να δηλώνουν την Πτυχιακή τους νωρίτερα. Ειδάλλως φοβάμαι ότι όλοι θα επιζητούν πτυχιακές που θα βασίζονται στο Internet ή στη χρήση των οργάνων των Εργαστηρίων.

Β. Σύμφωνα με το Σχέδιο η επίβλεψη 5 πτυχιακών ανά 6μηνο θα ισοδυναμεί με διδακτικό έργο 3 ωρών. Το ερώτημα είναι: δεν θα έπρεπε να υπάρχει διαβάθμιση στην απαλλαγή, αναλόγως του αριθμού των πτυχιακών? Δηλ. ένας που επιβλέπει 4 πτυχιακές δεν θα πρέπει να έχει κάποια απαλλαγή?

Γ. Οι πτυχιακές οι οποίες δεν προλαβαίνουν να τελειώσουν σε ένα 6μηνο, δεν προσθέτουν επιβάρυνση στο διδακτικό έργο? Γιατί να μην συνυπολογίζονται και αυτές στην απαλλαγή των ωρών?

Δ. Ο συντάκτης του Σχεδίου πολύ σωστά εισάγει το θεσμό των τακτικών προγραμματισμένων συναντήσεων. Όμως πιστεύω 4 ώρες x 4 συναντήσεις x 5 πτυχιακές = 80 ώρες σε ένα 6μηνο είναι πολύ μεγάλος φόρτος, ο οποίος φοβάμαι ότι θα αποβαίνει εις βάρος της ποιότητας επίβλεψης. Νομίζω ότι 2 ώρες x 3 συναντήσεις x 5 πτυχιακές = 30 ώρες σε ένα 6μηνο είναι πιο ορθολογικό.

Κατά τα άλλα συμφωνώ απόλυτα. Τις σκέψεις αυτές τις εκθέτω και στους άλλους συναδέλφους του Τμήματος για να τοποθετηθούν και αυτοί, να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν αν θέλουν, ώστε στο τέλος να βγει κάτι πιο μαζικό. Αν κάτι δεν κατάλαβα καλά ας με συγχωρέσουν αυτοί και εσείς και ας μου το επισημάν-ουν/-ετε.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Μην χρησιμοποιείτε κεφαλαία και κατά προτίμηση ούτε Greeklish! Επίσης για να μπορείτε να συζητείται πιο εύκολα αποφύγετε την επιλογή Ανώνυμος και κάντε χρήση της επιλογής Όνομα/Διεύθυνση url

Κακόβουλα σχόλια, υβριστικά, spam ή που θίγουν πρόσωπα θα ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ χωρίς καμία προειδοποίηση!

Διαβάστε τους όρους χρήσης του blog εδώ

.