19.12.10

ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΕΙ: Πρωτοβουλίες και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο κατά των προτάσεων του υπ. Παιδείας


Θέματα ξένα προς την αντίληψη που επικρατεί στη χώρα μας εισάγουν οι προτάσεις για τις αλλαγές στα ΑΕΙ σημειώνουν στο ανακοινωθέν τους οι πρόεδροι των ΤΕΙ που συνεδρίασαν εκτάκτως στην Αθήνα (απουσίαζαν οι πρόεδροι των ΤΕΙ Αθήνας Πειραιά , Χαλκίδας και Λάρισας) , οι οποίοι αποφάσισαν ότι «εάν δεν ξεκινήσουν κοινές συζητήσεις του υπουργείου Παιδείας με τους εκπροσώπους των ΑΕΙ θα αναλάβει μεγάλες πρωτοβουλίες, ακόμα και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για να διασφαλίσει το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας και δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης, μακράν από φαινόμενα εκφυλισμού, συντεχνιασμού και λαϊκισμού, αλλά με βάση τον εξορθολογισμό, την διαφάνεια και την αξιοκρατία».


Συμφωνήθηκε ότι η θέση της Συνόδου είναι όπως, με την ευκαιρία της Διαβούλευσης, οι Πρόεδροι και εν προκειμένω η Σύνοδος με τις γνώσεις και την εμπειρία των μελών της επεξεργαστούν και (αντι) προτείνουν αλλαγές και ρυθμίσεις για μια ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση στην υπηρεσία της Ανάπτυξης, αποτελεσματική και ευέλικτη.

Eιδικότερα το ανακοινωθέν της Συνόδου έχει ως εξής:



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ (44ης) ΣΥΝΟΔΟΥ

ΠΡΟΕΔΡΩΝ - ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΕΙ



18 Δεκεμβρίου 2010

Θέσεις, Προτάσεις και αντι-Προτάσεις επί των ζητημάτων του κειμένου της Διαβούλευσης της Συνόδου

Στόχος της συνάντησης ήταν η πληρέστερη επεξεργασία και τεκμηρίωση θέσεων για σημαντικά ζητήματα και εκκρεμότητες που ταλαιπωρούν την Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας και τα μέλητης . Για τούτο ελήφθησαν υπ` όψιν όχι μόνον η Ευρωπαϊκή πρακτική στην οργάνωση και λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και οι δεσμεύσεις των Αρχών για συνοχή και συνέργεια στο Ευρωπαϊκό επίπεδο. Ελήφθησαν υπ΄όψιν οι διαπιστώσεις, στις οποίες είχαν προβεί κατά καιρούς οι Σύνοδοι, επί των ασθενών σημείων και των εκκρεμοτήτων που επηρεάζουν αρνητικά τα ΑΕΙ, αλλά και το θεσμό των Τ.Ε.Ι. ειδικότερα, η θεραπεία των οποίων απαιτεί μια ριζική αναδιάρθρωση και αναδιάταξη της Ελληνικής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Βάση της επεξεργασίας των θέσεων ήταν το τρίπτυχο :

α. Ποία η ανάγκη αλλαγής ή ανατροπής της υφιστάμενης κατάστασης. Ποίοι οι λόγοι;

β. Πως θα επιτευχθεί η αναμόρφωση;

γ. Ποία τα αποτελέσματα και οφέλη στην Οικονομία και Ανάπτυξη από την εφαρμογή των προτάσεων της Συνόδου;

3. Οι προτάσεις και θέσεις στις οποίες κατέληξε η συνάντηση δεν είναι απλά λογιστικού ή ρυθμιστικού τύπου, αλλά ουσιαστικές και εν πολλοίς ανατρεπτικές για την Ελληνική πραγματικότητα και τις κατεστημένες αντιλήψεις.

Αυτές αφορούν στα εκκρεμή ζητήματα :

α) του θεσμού της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και της ριζοσπαστικής αναδιάρθρωσης / αναμόρφωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης,

β) του ρόλου και της φυσιογνωμίας των φορέων της Ανώτατης Εκπαίδευσης,

γ) της οργάνωσης των σπουδών, τις ειδικότητες και τους απονεμομένους τίτλους

δ) της Διοίκησης των ΑΕΙ

4. Συμφωνήθηκε ότι η θέση της Συνόδου είναι όπως, με την ευκαιρία της Διαβούλευσης, οι Πρόεδροι και εν προκειμένω η Σύνοδος με τις γνώσεις και την εμπειρία των μελών της επεξεργαστούν και (αντι) προτείνουν αλλαγές και ρυθμίσεις για μια ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση στην υπηρεσία της Ανάπτυξης, αποτελεσματική και ευέλικτη. Η Σύνοδος στο σημείο αυτό εκφράζει την αντίθεσή της για το γεγονός ότι απεκλείσθησαν οι εκπρόσωποι της Συνόδου από την συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας με εκπροσώπους άλλων φορέων και τους συμβούλους από το εξωτερικό. Τέτοιες πολιτικές προδικάζουν και την πορεία της αναμόρφωσης που επιχειρεί το Υπουργείο Παιδείας.

Ήταν ομόφωνα αποδεκτό ότι το κείμενο της Διαβούλευσης δεν φαίνεται να απαντά στα προβλήματα που ταλαιπωρούν το θεσμό των Τ.Ε.Ι., αλλά και ολόκληρη την Ελληνική πολιτεία, αφού χιλιάδες νέοι, μη ικανοποιημένοι λόγω της θεσμικής εκκρεμότητας των Τ.Ε.Ι., δεν προτιμούν τις σπουδές σε αυτά και καταφεύγουν στο εξωτερικό ή σε κολλέγια για ένα Πανεπιστημιακού επιπέδου Πτυχίο ή Μεταπτυχιακό.

5. Το κείμενο της Διαβούλευσης σε ελάχιστα σημεία προσεγγίζει και απαντά στη σοβαρή εκκρεμότητα για τη θέση των Τ.Ε.Ι. στην ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας και στον Ένα Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ευρώπη, όπως είναι η εφαρμοζόμενη πολιτική στα άλλα κράτη μέλη σύμφωνα με τις μετα-Bologna διαδικασίες που αυτά ακολουθούν.

6. Το κείμενο της Διαβούλευσης εισάγει και θέματα πολιτικής για τα Α.Ε.Ι. ξένα προς την αντίληψη που επικρατεί στη χώρα από την θεσμοθέτηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και εντεύθεν και με βάση το Σύνταγμα, όπως είναι αυτό περί της Διοίκησης των Α.Ε.Ι. με κίνδυνο αυτή να ξεφύγει από την ευθύνη, τον σχεδιασμό και συντονισμό της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.

7. Αποφασίσθηκε ότι είναι ανάγκη να συμβάλλουμε στην αναμόρφωση της Εκπαίδευσης ως ταγοί, ως υπεύθυνοι πολίτες αλλά και ως εκπρόσωποι του ενός σκέλους της Ανώτατης Εκπαίδευσης,(ν.3549/07), το οποίο δυστυχώς η Πολιτεία δεν αντιμετωπίζει με τα ίδια μέτρα και σταθμά, όπως πράττει για την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, όπως στα οικονομικά με λόγο 1:4.

Αποτέλεσμα να παρουσιάζουν τα Τ.Ε.Ι. χαμηλότερες επιδόσεις στη λειτουργία τους : εκπαιδευτική, ερευνητική, αναπτυξιακή, χωρίς να είναι αυτά τα ίδια υπέυθυνα για τούτο.

Β. Ειδικότερα, τα θεσμικά ζητήματα στα οποία η συνάντηση εστίασε το ενδιαφέρον ήσαν:

Β.1 Το Τ.Ε.Ι. θεσμικά : Ρόλος – Φυσιογνωμία

Διαπιστώθηκε ότι το κείμενο κάνει μια απλή αναφορά στον Ένα Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης (Α.Ε.) στην Ευρώπη, (βλ. Διακήρυξη της Bologna, Bologna Process και ν.3549/07), ενώ εισάγει διάκριση ως προς το Ρόλο και την Αποστολή Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στη λοιπή Ευρώπη, αντίστοιχα κατά την τελευταία 15-ετία.

Μία τέτοια διάκριση επιχειρούμενη θεσμικά, καθιστά τα Τ.Ε.Ι. σαφώς υποδεέστερα και αφήνει χώρο για τα Κολλέγια. Συνιστά μάλιστα μια πολιτική που δεν ικανοποιεί τις ανάγκες και προσδοκίες της Κοινωνίας και που (ανα)ζητά πλέον Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ιδιωτική τοιαύτη και στο Εξωτερικό.

Β.2 Δεν παραγνωρίζεται βέβαια η ανάγκη της Οικονομίας και Παραγωγής για Τεχνικο – Επαγγελματικό δυναμικό όλων των επιπέδων. Την ανάγκη αυτή πρέπει να καλύψουν πρωτίστως τα ΚΕΜΕ, τα ΙΔΒΕ κ.λ.π., δηλ. φορείς που θα συμπληρώσουν τα κενά στη Δ.Β.Ε.

Β.3 Η θέση μας είναι ότι η πορεία των Τ.Ε.Ι. με τις ασάφειες, τις γκρίζες ζώνες και τα θεσμικά κενά, έχει κουράσει την Κοινωνία. Η πορεία τους έφθασε πλέον σε ένα τέλος. Συμφωνήθηκε ότι, για την αναγέννηση των Τ.Ε.Ι. πρέπει να ακολουθηθεί ένα από τα μοντέλα αναμόρφωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όπως εφαρμόσθηκε στα άλλα κράτη μέλη.

Η διερεύνηση του θέματος έδειξε ότι η αναμόρφωση:

1ον του Βρετανικού – Ιρλανδικού τύπου, με τα :

Polytechnics Πανεπιστήμια, και

τα Regional Technical Colleges Institutes of Technology

με απονομή από αυτά ισότιμων με τα Πανεπιστήμια τίτλων B.Sc B.A., B.Sc(Hons), BEng, M.Sc, MΕng, PhD, είτε αυτοδύναμα, ( βλ. Dublin Institute of Technology), ή υπό το HETAC.

2ο του Πορτογαλικού μοντέλου :

όπου, η αναμόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης το 2007 με τα Politechnicos και τα Πανεπιστήμια να οργανώνουν 4-ετή Προγράμματα Σπουδών με μικρή ίσως σε κάποια Προγράμματα Σπουδών διαφοροποίηση ως προς την Θεωρητική ή την Επαγγελματική κατεύθυνση, αλλά με ισότιμους απονεμόμενους τίτλους Lincencialdos.

Σημείωση : τα Πολυτεχνεία μπορούν να διατηρήσουν και ολοκληρωμένες 5-ετείς σπουδές, ή το σχήμα 4+1 έτη όπως τα Politechnicos.

3ον της Κύπρου :

όπου στην περίπτωση αυτή το ΑΕΙ σταμάτησε να εισάγει φοιτητές και ιδρύθηκε το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Κύπρου με 4-ετή Προγράμματα Σπουδών Ακαδημαϊκής διάρθρωσης.

έδωσε λύσεις στην οργάνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις χώρες αυτές και στο προβλήματα που αντιμετώπιζαν, όμοια με αυτά της χώρας μας.

Τα ανωτέρω μοντέλα είναι ανάγκη να εξετασθούν ώστε να σχεδιασθεί το Ελληνικό μοντέλο που να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της Ελληνικής Κοινωνίας:

Ανάγκες – Ζήτηση
Προσφορά : Τίτλοι, Ειδικότητες, Εξειδικεύσεις κ.λ.π.
Ανάπυξη
Πλησιέστερα στην Ελληνική νοοτροπία και πραγματικότητα ευρίσκονται τα ανωτέρω 3 μοντέλα και ιδιαίτερα αυτό της Κύπρου, τα οποία και λειτουργούν αποτελεσματικά μέσα στον ΕΧΑΕ



Β.4 Συμπεράσματα :

α. Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ εντάσσονται στον χώρο της Δημόσιας, ενιαίας και δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Η εξέλιξή τους και οι επιδόσεις τους συνηγορούν προς τούτο.

β. Το Τ.Ε.Ι. ως θεσμός μετασχηματίζεται σε Πανεπιστήμια + (το όνομα της περιοχής που εδρεύει) και απονέμει, εν δυνάμει, ολόκληρο το φάσμα και τα επίπεδα τίτλων και πτυχίων ανάλογα με την υποδομή και τη φυσιογνωμία του. Τα ΤΕΙ απονέμουν 1ο Ακαδημαϊκό Τίτλο, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα και Διδακτορικό Δίπλωμα είτε αυτόνομα ή υπό την εγγύηση του αρμοδίου Τμήματος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, όπως ακριβώς και σε άλλα Ευρωπαϊκά κράτη. Για τούτο

1. πρέπει να τεθούν κριτήρια για Πιστοποίηση της Ακαδημαϊκότητας των Τμημάτων και Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (Π.Π.Σ.), αλλά και των Σχολών, ώστε να τους εκχωρηθεί η αρμοδιότητα απονομής :

1ου Ακαδημαϊκού Τίτλου, Μεταπτυχιακού και Διδακτορικού Διπλώματος.

2. Η πολιτική αυτή θα πρέπει να ισχύει για όλα τα Α.Ε.Ι. καθώς υπάρχουν πολλά Τμήματα ακόμα και Πανεπιστημίων τα οποία φαίνεται να έχουν ελλείψεις και να μην είναι ακόμα και αυτά ώριμα για τα ανωτέρω.

γ. Λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής, (υπό το ΕΣΥΠ βλ. ν.2327/95) για την Ακαδημαϊκή Πιστοποίηση με στελέχωση από εμπείρους Ακαδημαϊκούς και εμπειρογνώμονες επί των ζητημάτων αυτών.

δ. Μέχρι τη συγκρότηση της ανωτέρω Αρχής την ευθύνη να αναλάβει ειδική επιτροπή από Πρυτάνεις και Προέδρους Τ.Ε.Ι.



Γ. Οργάνωση Σπουδών – Διοίκηση ΑΕΙ

Διερευνήθηκε το ζήτημα της οργάνωσης Σπουδών, σε σχέση με την πανσπερμία Τίτλων, Ειδικοτήτων, Τμημάτων και Επαγγελματικών Δικαιωμάτων, (βλ. Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και Ενιαίοι Επιμελητηριακοί Φορείς).

Τα προβλήματα στην Ανώτατη Εκπαίδευση που έχουν ήδη διογκωθεί λόγω των ανωτέρω, θα λυθούν με βάση αρχές που θα πρέπει να ακολουθούνται από κάθε Α.Ε.Ι. και με κριτήρια τα οποία επίσης πρέπει να ικανοποιούνται και θα αφορούν κυρίως :

α. στην προσέλκυση από το Τμήμα ικανού αριθμού φοιτητών. Τούτο σχετίζεται με το επίπεδο ποιότητας σπουδών, την κοινωνική αναγνώριση, αλλά και το αντικείμενο σπουδών.

β. στον αριθμό των Πτυχιούχων / έτος : ποσοστό επί των εισαγομένων / εγγραφομένων, διάρκεια φοίτησης.

γ. στο επιστημονικό πεδίο επί του οποίου εδράζεται το περιεχόμενο Σπουδών / αντικείμενα του Τμήματος (ή του Π.Π.Σ.), καθώς διαπιστώνεται ότι πολλά Τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης προσφέρουν πεδίο Εκπαίδευσης που είναι υποσύνολο ή εξειδίκευση ενός επιστημονικού πεδίου.

δ. Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις το πεδίο δεν έχει ισχυρή Ακαδημαϊκή και Επιστημονική υφή, αλλά απλά επαγγελματική. Το γεγονός αυτό θα ρυθμίσει εάν ένα Π.Π.Σ. θα είναι Ακαδημαϊκού ή Επαγγελματικού μόνο τύπου.

ε. στις υποδομές και τη στελέχωση του Τμήματος / Π.Π.Σ. / Σχολής

στ. στην αναγκαιότητα λειτουργίας ενός Π.Π.Σ. / Τμήματος με βάση την οργάνωση Σπουδών σε επίπεδο Σχολής, χωρίς να είναι αναγκαία η ίδρυση Τμήματος.

ζ. στην πολλαπλότητα Τμημάτων που λειτουργούν στη χώρα, δηλ. στην προσφορά υπερ-πληθώρας Πτυχιούχων σε σχέση με τις ανάγκες.

Συμφωνήθηκε όπως για τα Τ.Ε.Ι. και όχι μόνον, είναι δυνατόν :

1. Η οργάνωση Σπουδών να γίνει με βάση τη Σχολή. Τούτο συνεπάγεται την διάθεση όλου του Επιστημονικού δυναμικού υπό τον σχεδιασμό των Π.Π.Σ. της Σχολής. Ουσιαστικά, δημιουργείται μια κρίσιμη μάζα Επιστημονικού Δυναμικού επί της οποίας θα στηριχθούν σύγχρονα Π.Π.Σ και Μ.Π.Σ.Α

2. Από το σύνολο των προσφερόμενων μαθημάτων, σήμερα σε επίπεδο Τμήματος, όπου ισχύει η μία προς μία αντιστοιχία μεταξύ Τμήματος και Πτυχίου – Ειδικότητας, (χωρίς αναφορά κατευθύνσεων – εξειδίκευσης), η Σχολή θα μελετήσει την ίδρυση, λειτουργία και προσφορά ενός ικανού αριθμού Π.Π.Σ.

3. Τα διάφορα Π.Π.Σ. θα συντεθούν από τα ήδη προσφερόμενα μαθήματα της Σχολής. Είναι σίγουρο και αποδεδειγμένο ότι από τα 160 περίπου μαθήματα μιας Σχολής προκύπτει αριθμός Τίτλων / Πτυχίων και πάντως μεγαλύτερος από τους σήμερα απονεμόμενους. Θα προκύψουν μάλιστα δι-επιστημονικοί τίτλοι ή και νέες σύγχρονες ειδικότητες με την πρωτοβουλία αυτή.

4.Είναι σίγουρο ότι με την οργάνωση αυτή δεν θα προκύπτει ανάγκη για λειτουργία τόσων πολλών Τμημάτων όταν οι Σχολές των Τ.Ε.Ι. θα μπορούν σύμφωνα με τα ανωτέρω να απονέμουν περισσότερους τίτλους με βάση τα Π.Π.Σ. Αυτό θα οδηγήσει σε μία αναπροσαρμογή των Τμημάτων και ΠΠΣ στις Σχολές. Τα ίδια τα ΤΕΙ μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες.

5. Οδηγούμεθα σε Πτυχία τα οποία θα βασίζονται στο επιστημονικό πεδίο ενός Τμήματος ή μιας Σχολής, αλλά στα οποία θα πρέπει να αναφέρεται η ειδικότητα, η κατεύθυνση ή εξειδίκευση με βάση τα εξειδικευμένα μαθήματα του Π.Π.Σ. που θα έχει παρακολουθήσει ο σπουδαστής.

6. Με βάση τα ανωτέρω επιτυγχάνεται όχι μόνο οικονομία κλίμακος με τη διατμηματικότητα και τη διάθεση – διαχείριση πόρων σε επίπεδο Σχολής, σε αντίθεση με τον αρνητικό ανταγωνισμό και κατακερματισμό πόρων και επιβάρυνση του προϋπολογισμού, αλλά και φθάνουμε σε ένα σύγχρονο σχεδιασμό,

7. Επιτυγχάνεται σχεδιασμός νέων Π.Π.Σ. με απονομή ανταγωνιστικών Πτυχίων και Πτυχίων που έχει ανάγκη η αγορά,

8. Ελευθερία επιλογής των Π.Π.Σ. από τους σπουδαστές με βάση την επίδοσή τους στο 1ο έτος όπου κατά κανόνα η εκπαίδευση περιλαμβάνει κοινά μαθήματα μεταξύ Τμημάτων / Π.Π.Σ,

9. Η Εισαγωγή φοιτητών θα πρέπει να πάψει να είναι μαζική και χωρίς το εισαγωγικό κριτήριο επίδοσης σε μαθήματα / γνώσεις, όπως θα καθορίσουν τα αρμόδια όργανα του ΤΕΙ.

10 Η κάθε Σχολή θα ορίζει τα κριτήρια επίδοσης σε μαθήματα για εγγραφή σε κάποιο Π.Π.Σ.

11.Απαιτείται αριθμητική μείωση των εισακτέων ανά Π.Π.Σ. με βάση τις υποδομές που διατίθενται για εκπαίδευση.

12. Οι Σχολές να ορίσουν εάν επιθυμούν ποια Π.Π.Σ. μπορούν να προσφέρουν άμεσα, (άλλωστε υπάρχει σχετική νομοθετική διάταξη προς τούτο), ώστε να ληφθούν υπ’ όψιν από τους υποψήφιους κατά την συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων.

13.Με βάση τα ανωτέρω και τη λειτουργία και οργάνωση σε επίπεδο Σχολών εξετάσθηκε η περίπτωση οργάνωσης Μ.Π.Ε. από Σχολές, καθώς στην περίπτωση αυτή όπως εξετέθη ανωτέρω, ενδυναμώνονται αυτές και βεβαίως θα πρέπει να πληρούν τα κριτήρια που θα θέσει η επιτροπή.

14. Οι Σχολές θα αναλάβουν της προώθηση Έρευνας και Καινοτομιών, βασιζόμενες πάντα στην άρρηκτα συνδεδεμένη Εκπαιδευτική και Ερευνητική δραστηριότητα. Τονίζεται ότι η τελευταία δεν ενισχύεται από το Υπουργείο Παιδείας όσον αφορά στα ΤΕΙ, γεγονός που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις.

15. Οι ανωτέρω ρυθμίσεις περί οργάνωσης Σπουδών και Έρευνας με βάση τη Σχολή ή το Τμήμα θα πρέπει να αποφασισθούν από τα ίδια τα Ιδρύματα και προφανώς θα μπορούν να ποικοίλουν.

16. Για την επιτυχία των ανωτέρω απαιτείται επιστημονικό δυναμικό πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και όχι της ελάχιστης παρουσίας των 3 ημερών.



Δ. Διοίκηση των ΤΕΙ

Οι Ακαδημαϊκές, Οικονομικές και Διοικητικές αρμοδιότητες ανήκουν εξ` ολοκλήρου στην Διοίκηση του ΤΕΙ η οποία εκλέγεται από το σύνολο της Ακαδημαϊκής κοινότητας. Το Συμβούλιο και η Συνέλευση παραμένουν με την ίδια σύνθεση. Προτείνεται ένα ανεξάρτητο συμβουλευτικό όργανο με πλειοψηφία μελών της κοινότητας των Ιδρυμάτων που θα έχει την ευθύνη του κοινωνικού ελέγχου, της διαφάνειας και της λογοδοσίας.

Οι Σχολές θα αναλάβουν την προώθηση Έρευνας και Καινοτομιών, βασιζόμενες πάντα στην Ακαδημαϊκή και Εκπαιδευτική δραστηριότητα.

Ε. Χρηματοδότηση

Η πολιτική της χρηματοδότησης και ο έλεγχος νομιμότητας, συνηφασμένη με το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ παραμένουν ουσιαστικές υποχρεώσεις του κράτους. Τονίζεται η ανάγκη άμεσης ενίσχυσης του Επιστημονικού δυναμικού των ΤΕΙ το οποίο ασφυκτιά, όντας ολιγάριθμο και το οποίο αποτελεί ένα από τα σημαντικά προβλήματα λειτουργίας των ΤΕΙ σε αντίθεση με τα Πανεπιστήμια που λαμβάνουν γενναία χρηματοδότηση. Η δομή του Επιστημονικού Προσωπικού των ΤΕΙ δεν μπορεί παρά να είναι η ίδια με αυτή των Πανεπιστημίων.

Επίσης, επισημαίνεται η ανάγκη άμεσης και συστηματικής χρηματοδότησης της Έρευνας ως εργαλείου παραγωγής γνώσης, τόσο σε Ιδρυματικό όσο και Εθνικό επίπεδο. Για τούτο απαιτείται μεγαλύτερη ευελιξία στους Ειδικούς Λογαριασμούς Έρευνας.

Η αναλογία του αριθμού Πτυχιούχων προς τον αριθμό των Εισαγομένων θα πρέπει να λαμβάνεται υπ`όψιν για την χρηματοδότηση μόνον υπό την προϋπόθεση ότι η εισαγωγή σπουδαστών γίνεται με βάση τα κριτήρια που θέτει ένα Τμήμα και τον προτεινόμενο αριθμό εισακτέων.

Τα υπόλοιπα κριτήρια που αναφέρονται στο κείμενο της Διαβούλευσης φαίνονται να είναι εκτός της λειτουργικής πραγματικότητας των ΑΕΙ της χώρας. Η Σύνοδος επιφυλάσσεται να προτείνει ένα σύνολο ρεαλιστικών δεικτών.

Τα ΤΕΙ θα πρέπει στα πλαίσια της Αποστολής και του Ρόλου τους να αναλάβουν την ευθύνη και τον συντονισμό των κέντρων/πόλων καινοτομίας και τεχνολογικής έρευνας και να ενισχυθούν για τούτο παράλληλα με την ανάληψη δραστηριοτήτων από νέες πηγές χρηματοδότησης από τις οποίες τα ΤΕΙ ήσαν ουσιαστικά αποκεκομμένα ή αποτελούσαν σκοπ΄θιμως τους φτωχούς συγγενείς. Άλλωστε αυτό δείχνει και η πολιτική του παγώματος των Μεταπτυχιακών στα ΤΕΙ και της χρηματοδότησης των ερευνητικών προγραμμάτων.

Η ενιαία πολιτική χρηματοδόσης Πανεπιστημίων και ΤΕΙ με αναλογικότητα φοιτητών και διαφάνεια με στόχο την βελτίωση εκείνων των ΑΕΙ που έχουν αδυναμίες στην αναπτυξιακή τους πολιτική.

Η Σύνοδος έκλεισε τις εργασίες της και απεφάσισε ότι εάν δεν ξεκινήσουν κοινές συζητήσεις τοιυ Υπουργείου Παιδείας με τους εκπροσώπους των ΑΕΙ θα αναλάβει μεγάλες πρωτοβουλίες, ακόμα και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για να διασφαλίσει το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας και δωρέαν Ανώτατης Εκπαίδευσης, μακράν από φαινόμενα εκφυλισμού, συντεχνιασμού και λαϊκισμού, αλλά με βάση τον εξορθολογισμό, την διαφάνεια και την αξιοκρατία.

Για την Γραμματεία τής Συνόδου

Kαθηγητής Σωκράτης Καπλάνης, Πρόεδρος ΤΕΙ Πατρών



Καθηγητής Δημήτρης Πασχαλούδης, Πρόεδρος ΤΕΙ Σερρών

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Μην χρησιμοποιείτε κεφαλαία και κατά προτίμηση ούτε Greeklish! Επίσης για να μπορείτε να συζητείται πιο εύκολα αποφύγετε την επιλογή Ανώνυμος και κάντε χρήση της επιλογής Όνομα/Διεύθυνση url

Κακόβουλα σχόλια, υβριστικά, spam ή που θίγουν πρόσωπα θα ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ χωρίς καμία προειδοποίηση!

Διαβάστε τους όρους χρήσης του blog εδώ

.