21.11.10

ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΤΩΝ ΤΕΙ: Διαφωνούν ριζικά με την πρόταση του υπουργείου-ΤΙ ΔΗΛΩΣΑΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

Αμφιβολίες, ακόμα και αντιρρήσεις ως προς τις δυνατότητες εφαρμογής της πρότασης του υπ. Παιδείας για τις αλλαγές στα ΑΕΙ διατύπωσαν οι πρόεδροι των ΤΕΙ , οι οποίοι συνεδρίασαν για Τρίτη ημέρα σήμερα , σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, παρουσία της υπουργού Αννας Διαμαντοπούλου και του υφ. Γιάννη Πανάρετου.

Όπως σημειώνουν οι πρόεδροι στο ανακοινωθέν τους πρόκειται για «ένα κείμενο που ουσιαστικά δεν προσφέρει στα ΤΕΙ λύσεις και διεξόδους στα εκκρεμή προβλήματα με τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, ενώ παράλληλα αφαιρεί κίνητρα για να συμβάλλουν τα ΤΕΙ σε μια τέτοια αναμόρφωση καθώς τα θέτει σε δεύτερη και τρίτη μοίρα, χωρίς την κοινωνική τους καταξίωση».


Η υπουργός Παιδείας , αμέσως μετά τη συνεδρίαση της Συνόδου δήλωσε πως «η μεταρρύθμιση και η αλλαγή που αφορά στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, τα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα, είναι αναγκαία, κυρίως, όμως, είναι μια φωτεινή αλλαγή».

Είναι μια αλλαγή , πρόσθεσε η κ. Διαμντοπούλου, που επιλέγουμε εμείς, όλες οι δυνάμεις της χώρας, οι πολιτικές, οι ακαδημαϊκές, οι δυνάμεις της κοινωνίας.«Η μεταρρύθμιση αυτή έχει ένα και μοναδικό στόχο: ποιοτικές σπουδές με αντίκρισμα πτυχίων, ζητήματα απολύτως αναγκαία για την επόμενη μέρα, για τη νέα Ελλάδα που όλοι θέλουμε» τόνισε η υπουργός και σημείωσε: «Τα Τεχνολογικά Ιδρύματα συμμετείχαν σήμερα σε αυτόν τον διάλογο για τη μεγάλη αλλαγή στην Παιδεία με συγκεκριμένες και θετικές προτάσεις. Θεωρώ ότι ο διάλογος που θα ακολουθήσει όλο το επόμενο διάστημα θα είναι εποικοδομητικός με προτάσεις και όχι απλά με απορρίψεις και φωνές».

Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Παιδείας, Ιωάννης Πανάρετος, δήλωσε: «Συζητάμε, προχωράμε, θα τελειώσουμε».



ΤΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ



Ειδικότερα το ανακοινωθέν της Συνόδου , έχει ως εξής:



Συμπεράσματα

της 43ης Συνόδου των Προέδρων – Αντιπροέδρων ΤΕΙ



Αθήνα, 18-20 Νοεμβρίου 2010



Έληξαν σήμερα 20 Νοεμβρίου οι εργασίες της 43ης Συνόδου των Προέδρων και Αντιπροέδρων των ΤΕΙ η οποία επί 3-ήμερο ανέλυσε, συζήτησε και εμβάθυνε στα προβλήματα, που μαστίζουν την Ανωτάτη Εκπαίδευση της χώρας και ιδιαίτερα των ΤΕΙ. Παράλληλα στα πλαίσια αυτά εδόθη μεγάλη βαρύτητα στην ανάλυση των θεμάτων που προτείνονται για διαβούλευση στο κείμενο του Υπουργείου Παιδείας. Ενα κείμενο που επιδέχεται πολλές ερμηνείες και δημιουργεί αμφοβολίες, ακόμα και αντιρρήσεις ως προς τις δυνατότητες εφαρμογής του, με στόχο τη λειτουργική και θεσμική βελτίωση των ΑΕΙ της χώρας. Ένα κείμενο που ουσιαστικά δεν προσφέρει στα ΤΕΙ λύσεις και διεξόδους στα εκκρεμή προβλήματα με τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, ενώ παράλληλα αφαιρεί κίνητρα για να συμβάλλουν τα ΤΕΙ σε μια τέτοια αναμόρφωση καθώς τα θέτει σε δεύτερη και τρίτη μοίρα, χωρίς την κοινωνική τους καταξίωση.

Παρά την κατ’ αρχήν θετική διάθεσή των, οι Πρόεδροι και Αντιπρόεδροι των ΤΕΙ διεπίστωσαν ότι το κείμενο όχι μόνο δεν εντάσσει τα ΤΕΙ στον Ενιαίο Χώρο της Ανωτάτης Εκπαίδευσης, σύμφωνα και με την Ευρωπαϊκή Πρακτική, αλλά με ρυθμίσεις που προωθούνται σήμερα από το Υπουργείο Παιδείας, θίγονται και υποβαθμίζονται τα ΤΕΙ, τόσο θεσμικά όσο και λειτουργικά. Παράδειγμα οι διορισμοί 300 μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια έναντι ουδενός στα ΤΕΙ. Η αναστολή στην έκδοση αποφάσεων για τη λειτουργία μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, που δίδουν κύρος στα ΤΕΙ, αλλά και στους πτυχιούχους τους, υποβαθμίζει τα ΤΕΙ και δεν τους επιτρέπει να φθάσουν στον στόχο που ο νόμος πλαίσιο ορίζει. Είναι και αυτό ένα αρνητικό σημάδι της συγκεντρωτικής πολιτικής που ασκεί το Υπουργείο Παιδείας στην Ανωτάτη Εκπαίδευση της χώρας. Τα ΤΕΙ αντιμετωπίζουν προβλήματα με την περικοπή του ΠΔΕ από το Υπουργείο. Ηδη, είχαν δρομολογήσει εκτελέσεις έργων που δεν θα μπορέσουν πλέον να καλύψουν οικονομικά. Το ίδιο ισχύει και με την καθυστέρηση έγκρισης της τροποποίησης των προϋπολογισμών.

Από την άλλη πλευρά, η διαβούλευση για την ερευνητική πολιτική και την στρατηγική για την έρευνα, όπως εξετέθη από τον Γενικό Γραμματέα της ΓΓΕΤ, περιέχει θετικά στοιχεία, καθώς τα ΤΕΙ εντάσσονται στον ενιαίο χώρο της Ερευνας.

Αντίθετα, η αναγνώριση, ως πανεπιστημιακών πτυχίων, των πιστοποιητικών που απονέμονται μέσω συμφωνιών δικαιοχρησίας, ωθεί τούς νέους στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ παράλληλα απαξιώνει τα ΤΕΙ , τα οποία αγωνίζονται να κατακτήσουν την ακαδημαϊκή και θεσμική ολοκλήρωση, που δικαιούνται με βάση την Ευρωπαϊκή πρακτική. Είναι ζητήματα τα οποία το κείμενο της διαβούλευσης ουδόλως εγγυάται ότι θα επιλυθούν.

Οι εργασίες επί του κειμένου της Διαβούλευσης ήσαν πολύωρες και δημιούργησαν έντονο κλίμα, λόγω και του ότι το κείμενο επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες, ενώ παράλληλα δεν καλύπτει όλα τα εκκερεμή ζητήματα που αφορούν στην Ανωτάτη Εκπαίδευση και ιδίως τα ΤΕΙ.

Οι θέσεις τής Συνόδου, όπως κατά καιρούς είχαν τεκμηριωθεί και κατατεθεί στην πολιτική ηγεσία για μια Ενιαία Ανωτάτη Εκπαίδευση, δεν ελήφθησαν υπόψη. Ειδικότερα, στο θέμα των Οργάνων Διοίκησης, επιχειρήθηκε μια συστηματική διερεύνηση των προβλημάτων που ταλαιπωρούν την Ακαδημαϊκή Κοινότητα των ΤΕΙ και διάγνωση των πηγών που προκαλούν προβλήματα στο πεδίο της Διοίκησης και Διαχείρισης των Ιδρυμάτων, καθώς και άντληση στοιχείων από την εμπειρία των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στον Ευρωπαϊκό χώρο.

Η Σύνοδος διαπιστώνει ότι ικανή και αναγκαία συνθήκη για να γίνει ένα ΑΕΙ αποτελεσματικό, αναγνωρίσιμο και κοινωνικά υπόλογο, δεν είναι το μοντέλο διοίκησης που προτείνεται. Αμφισβητεί ότι είναι δυνατό να υπάρξουν προσωπικότητες ισχυρές και ενεργές που θα ενταχθούν στο διοικητικό πλαίσιο τών ΑΕΙ και θα υπηρετήσουν τον Θεσμό. Πρωτεύει η οικοδόμηση κουλτούρας ποιότητος στα ΑΕΙ καθώς και αντικειμενικής και αξιοκρατικής λειτουργίας, που δεν διασφαλίζονται με όσα διαλαμβάνονται στο κείμενο.

Η Σύνοδος προτείνει να μελετηθεί η ενσωμάτωση αρχών Διαχείρισης Ολικής Ποιότητος και διαδικασιών πιστοποίησης, παράλληλα με τον εμπλουτισμό των οργάνων διοίκησης, με επιλεγόμενες, από τα ίδια τα ΤΕΙ, ακαδημαϊκές προσωπικότητες σε περιορισμένο αριθμό.

Η Σύνοδος αντιμετώπισε και την προοπτική ένα τέτοιο μοντέλο να εφαρμοσθεί σε επίπεδο των Μεταπτυχιακών Σχολών των ΤΕΙ, ενσωματώνοντας σε αυτό και τις προτεινόμενες αλλαγές, όχι μόνον του Υπουργείου, αλλά και αυτές που η Σύνοδος θα αντιπροτείνει. Για τον σκοπό αυτό, προχώρησε ήδη σε συγκρότηση δύο επιτροπών.

Στην θεματική ενότητα που αφορά στον εξορθολογισμό της χωροταξικής και θεματικής αναδιάρθρωσης των ΑΕΙ, υπήρξε έντονη συζήτηση επί των κριτηρίων που πρέπει να θεσμοθετηθούν, καθώς και των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθούν με ευθύνη των ιδίων ΑΕΙ, ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη αναμόρφωση του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας.

Σήμερα είναι αναγκαία, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, η χωροταξική και θεματική αναδιάρθρωση τής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ο δυϊσμός μεταξύ της καθαρής ακαδημαϊκής και της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης, πρέπει να σταματήσει και να ακολουθηθούν τα μοντέλα που εφαρμόσθηκαν σε αντίστοιχα με την Ελλάδα κράτη της Ευρώπης. Η Σύνοδος εξέτασε αυτές τις αναμορφώσεις στην Ανωτάτη Εκπαίδευση, που επιχειρήθηκαν σ’ αυτά και κατέληξε ότι είναι απορίας άξιον, γιατί το Υπουργείο Παιδείας εμμένει στην άποψη του δυϊσμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όταν σε αντίστοιχα μοντέλα αναμόρφωσης, που έχουν εφαρμοσθεί επιτυχώς σε άλλα κράτη, τα ΤΕΙ έγιναν είτε Πανεπιστήμια είτε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Πράξεις που δείχνουν την πολιτική ευασθησία και υπευθυνότητα, στις χώρες αυτές, σε αντίθεση με το πνεύμα του κειμένου, που υποστηρίζει ένα διακριτό και υποβαθμισμένο ρόλο των ΤΕΙ έναντι αυτού των Πανεπιστημίων.

Η πολιτική που θα ακολουθηθεί, πρέπει να λάβει υπ‘ όψιν τα ίδια και διαφανή κριτήρια για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Στο πλαίσιο αυτό η Σύνοδος των Προέδρων και η Σύνοδος των Πρυτάνεων πρέπει να κληθούν να συγκροτήσουν μεικτές επιτροπές.

Την Σύνοδο, επίσης, απασχόλησαν τα κριτήρια και οι δραστηριότητες, που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν για την όδευση, από τα σημερινά ΤΕΙ και Πανεπιστήμια, σε μιαν ενιαία μορφή Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Η Σύνοδος διαπίστωσε ότι το κείμενο τή διαβούλευσης δεν απαντά με ειλικρίνεια στην κοινωνική απαίτηση της θεσμικής ολοκλήρωσης των ΤΕΙ ως ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Υπήρξε έντονος προβληματισμός για το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας, με το κείμενό του, απέφυγε να καλύψει το χρόνιο αίτημα τής Ακαδημαϊκής Ολοκλήρωσης, που είναι σήμερα τόσο επίκαιρο όσο ποτέ καθώς, με την εισβολή των κολλεγίων στο Εκπαιδευτικό Σύστημα της χώρας, ουσιαστικά οι νέοι με την ευθύνη τού Υπουργείου Παιδείας, ωθούνται στην Ιδιωτική Εκπαίδευση. Είναι και αυτό δείγμα της «εκπαιδευτικής φτώχειας», για το οποίο η Σύνοδος των Προέδρων κρούει τον κώδωνα κινδύνου, με όλα τα συν-επακόλουθα.

Με το προτεινόμενο μοντέλο διοίκησης και χρηματοδότησης των ΑΕΙ επιχειρείται στρέβλωση της θεμελιώδους έννοιας του χώρου της Ανωτάτης Εκπαίδευσης, οι φορείς της οποίας αποτελούν το απαύγασμα των αξιών της κοινωνίας και της ελεύθερης καλλιέργειας της γνώσης, που η λειτουργία τους διασφαλίζεται και υποστηρίζεται από την ίδια την κοινωνία. Μοντέλα αυτού τού τύπου, που αναφέρονται στο κείμενο της Διαβούλευσης δεν ανταποκρίνονται στις θεμελιώδεις αρχές του αυτο-διοίκητου των ΑΕΙ και δεν συμβάλλουν στον κοινωνικό τους ρόλο.

Η Σύνοδος επιφυλάχθηκε να εξετάσει σε βάθος τις επιπτώσεις της ενδεχόμενης εφαρμογής του προτεινόμενου μοντέλου, που μεταφέρει την ευθύνη διοίκησης από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα σε χώρους ξένους προς αυτήν, που όντως λειτουργούν με άλλα κριτήρια και αρχές. Ωστόσο, είναι πιθανόν, με την ευθύνη των ιδίων των ΑΕΙ, η με μέτρο επιλογή προσωπικοτήτων σε όργανα διοίκησης, ίσως να αποδειχθεί ότι μπορεί να συμβάλλει σε ένα λειτουργικότερο και αποτελεσματικότερο μοντέλο Διαχείρισης της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.

Η Σύνοδος συνιστά ότι είναι αναγκαία μια αναλυτική μελέτη των κριτηρίων, των μέτρων και των διαδικασιών που να διασφαλίζουν και να πιστοποιούν υψηλού επιπέδου και ποιοτική εκπαίδευση.

Η Σύνοδος δεν αντιτίθεται στον κοινωνικό έλεγχο, την διαφάνεια και την λογοδοσία, αρχές οι οποίες πρέπει να διασφαλίζονται και με την με μέτρο, συμμετοχή εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων στα όργανα διοίκησης, υπό την ευθύνη των ιδίων των ΑΕΙ.

Η Σύνοδος θα συνεχίσει να αγωνίζεται ώστε η Αναμόρφωση να ισχυροποιήσει την δημόσια ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση και να καταστήσει τα ΤΕΙ Πανεπιστημιακά Ιδρύματα.



Για την σύνοδο, η 3-μελής Γραμματεία



Καθ. Σωκρ. Καπλάνης Καθ. Δημ. Πασχαλούδης Καθ Ιω. Σταθαράς

Πρόεδρος ΤΕΙ Πάτρας Πρόεδρος ΤΕΙ Σερρών Πρόεδρος ΤΕΙ Χαλκίδας



Ρεπορτάζ:esos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Μην χρησιμοποιείτε κεφαλαία και κατά προτίμηση ούτε Greeklish! Επίσης για να μπορείτε να συζητείται πιο εύκολα αποφύγετε την επιλογή Ανώνυμος και κάντε χρήση της επιλογής Όνομα/Διεύθυνση url

Κακόβουλα σχόλια, υβριστικά, spam ή που θίγουν πρόσωπα θα ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ χωρίς καμία προειδοποίηση!

Διαβάστε τους όρους χρήσης του blog εδώ

.