9.1.12

Mέσα στους 20 επόμενους μήνες οι συγχωνεύσεις των ΑΕΙ –Επανεξετάζεται φέτος ο αριθμός εισακτέων

"Το Μάρτιο που ακολουθεί, αναμένονται οι προτάσεις των ΑΕΙ και συγχωνεύσεις τμημάτων, καθώς και η αναδιάρθρωση των σχολών. Το θέμα των εισακτέων θα εξεταστεί και φέτος με τα συγκεκριμένα κριτήρια. Όλα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στους επόμενους 20 μήνες, πριν από τη έναρξη της σχολικής χρονιάς 2013 2014, ώστε τα παιδιά που θα φοιτούν τότε στη Γ' Λυκείου να έχουν πλήρη εικόνα των νέων ΑΕΙ και του νέου συστήματος εισαγωγής σε αυτά".



Τα παραπάνω ανακοίνωσε η υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, σε συνέντευξη στην «Καθημερινή» , ενώ εμμέσως προανήγγειλε παράταση (σύμφωνα με το μόμο λήγει η προθεσμία 15 Ιανουαρίου) των εκλογών για την ανάδειξη των Συμβουλίων στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ μέχρι το τέλους του Γενάρη τονίζοντας: « Ελπίζω ότι όλοι τελικά θα θελήσουν να συνδράμουν τη διαδικασία, η οποία μπορεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, οπότε και θα προχωρήσει ανάλογα η χορήγηση δεσμευμένων κονδυλίων».

Η υπ. Παιδείας είπε ότι «o νόμος για τα ΑΕΙ εφαρμόζεται στο σύνολό του. Τα ΑΕΙ λειτουργούν, τα μαθήματα διεξάγονται κανονικά, προχωρούν οι προσλήψεις και εξελίξεις των καθηγητών και όλες αι υπόλοιπες συνήθεις διαδικασίες, ενώ υπάρχουν ήδη πολύ ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες εξωστρέφειας, με προσέλκυση φοιτητών από άλλες χώρες, ίδρυση παραρτημάτων ελληνικών ΑΕΙ στο εξωτερικό, σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή. Η αντίδραση εντοπίζεται στον νέο τρόπο διοίκησης, που δίνει ουσιαστικές και νέες αρμοδιότητες όχι μόνο στον πρύτανη αλλά και στη Σύγκλητο και στο Συμβούλιο του Ιδρύματος» τόνισε.


Με βάση τον νέο νόμο για τα ΑΕΙ, τα πανεπιστήμια θα πρέπει έως τα μέσα Ιανουαρίου να έχουν εκλέξει τα Συμβούλια Ιδρύματος ώστε να χρηματοδοτηθούν. Με δεδομένο ότι σε κανένα πανεπιστήμιο δεν έχει προχωρήσει n διαδικασία, θα υπάρξουν κυρώσεις; Θα σταματήσει n χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, όπως προβλέπεται σαφώς από το νέο νομικό πλαίσιο;
Τα διοικητικά θέματα εξουσίας απασχολούν μερικές εκατοντάδες ανθρώπους. Προσωπικά είμαι αισιόδοξη, γιατί οι καινοτομίες του νόμου για το άνοιγμα των πανεπιστημίων και την αξιοκρατία συναντούν αποδοχή και έχουμε ήδη αρκετά παραδείγματα. Ειδικά ως προς την ερώτησή σας, δυστυχώς n έκδοση μια απλής διαπιστωτικής πράξης για τη συγκρότηση των εφορευτικών επιτροπών ή η χορήγηση των καταλόγων των καθηγητών που ψηφίζουν, χρησιμοποιήθηκε από ορισμένες πρυτανικές αρχές ως μέσον «αντίστασης» κατά του νόμου. Ελπίζω ότι όλοι τελικά θα θελήσουν να συνδράμουν τη διαδικασία, η οποία μπορεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, οπότε και θα προχωρήσει ανάλογα η χορήγηση δεσμευμένων κονδυλίων. Πρόκειται για συγκεκριμένα κονδύλια, πέραν των λειτουργικών δαπανών των ΑΕΙ. Ήδη πάντως δύο ΑΕΙ έχουν ολοκληρώσει την εκλογή των εσωτερικών μελών...


Στα νέα Συμβούλια Ιδρύματος μετέχουν, κατ' αρχήν, οκτώ πανεπιστημιακοί, που εκλέγονται από τους πανεπιστημιακούς του ΑΕΙ, και ένας εκπρόσωπος των φοιτητών. Τα εννέα αυτά μέλη επιλέγουν τα υπόλοιπα έξι εξωπανεπιστημιακά μέλη. Δηλαδή, n πλειοψηφία του Συμβουλίου ανήκει στα μέλη του ΑΕΙ. Πού αποδίδετε, λοιπόν, τις αντιδράσεις των πανεπιστημιακών να εφαρμόσουν τις διατάξεις του νέου νόμου;
Κάθε αλλαγή νομοτελειακά έχει κάποιες αντιστάσεις. Μάλιστα στα παρελθόν τις ζήσαμε με πολύ μεγάλη ένταση. Οφείλω να διευκρινίσω ότι o νόμος εφαρμόζεται στο σύνολό του. Τα ΑΕΙ λειτουργούν, τα μαθήματα διεξάγονται κανονικά, προχωρούν οι προσλήψεις και εξελίξεις των καθηγητών και όλες αι υπόλοιπες συνήθεις διαδικασίες, ενώ υπάρχουν ήδη πολύ ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες εξωστρέφειας, με προσέλκυση φοιτητών από άλλες χώρες, ίδρυση παραρτημάτων ελληνικών ΑΕΙ στο εξωτερικό, σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή. Η αντίδραση εντοπίζεται στον νέο τρόπο διοίκησης, που δίνει ουσιαστικές και νέες αρμοδιότητες όχι μόνο στον πρύτανη αλλά και στη Σύγκλητο και στο Συμβούλιο του Ιδρύματος. Η μεγάλη αντίφαση είναι ότι η εκλογή του Συμβουλίου είναι προϋπόθεση για να εγκριθεί α Οργανισμός και ο Κανονισμός Λειτουργίας κάθε Ιδρύματος, που ουσιαστικά καθιερώνουν το πραγματικό αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Αρνούμαι, βεβαίως, την ερμηνεία συμπεριφορών ή τη δίκη προθέσεων.

Μετά τις συγχωνεύσεις σχολείων, πότε θα αρχίσει ο διάλογος για τις συγχωνεύσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Μετά τα 24 Τμήματα ΤΕΙ τα οποία δεν δέχθηκαν εισακτέους πέρυσι, θα υπάρξουν επιπλέον Τμήματα ΤΕΙ που δεν θα δεχθούν εισακτέους από το 2012- 2013;

Έχει ολοκληρωθεί η προεργασία με τεκμηρίωση και στοιχεία για τις υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό και τους δείκτες ποιότητας καθενός από τα Ιδρύματα. Σύμφωνα με τον νέο νόμο τον Μάρτιο που ακολουθεί, αναμένονται οι προτάσεις των ΑΕΙ και συγχωνεύσεις τμημάτων, καθώς και η αναδιάρθρωση των σχολών. Το θέμα των εισακτέων θα εξεταστεί και φέτος με τα συγκεκριμένα κριτήρια. Ζητούμενο είναι η αναδιοργάνωση των ΑΕΙ σε επίπεδο σχολών, τμημάτων, ακόμη και ιδρυμάτων, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην παρεχόμενη ανώτατη παιδεία. Σύγχρονες σπουδές, χωρίς επικαλύψεις τμημάτων, με ερευνητικό έργο, με ανταλλαγές, με ελκυστικό περιβάλλον για τους φοιτητές, με μεταπτυχιακά βασισμένα στις ανάγκες της επιστήμης και της εργασίας κ.λ.π. Όλα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στους επόμενους 20 μήνες, πριν από τη έναρξη της σχολικής χρονιάς 2013 2014, ώστε τα παιδιά που θα φοιτούν τότε στη Γ' Λυκείου να έχουν πλήρη εικόνα των νέων ΑΕΙ και του νέου συστήματος εισαγωγής σε αυτά. Και μια γενική παρατήρηση: Ο, τι λειτουργεί χρηματοδοτούμενο από το κράτος (κατά συνέπεια από τον Έλληνα φορολογούμενο) πρέπει να δικαιώνει τον λόγο ύπαρξής του. Αυτό ισχύει ως γενική αρχή, αλλά και στην περίπτωση των ΑΕΙ.

.