20.3.11

"Η οικονομική κρίση …άφησε απλήρωτους τους εκπαιδευτικούς των ΤΕΙ"

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr

Ηταν μέρος ενός γενικότερου οικονομικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα, η καθυστέρηση πληρωμών των εκτάκτων εκπαιδευτικών των ΤΕΙ είπε ο υφ. Παιδείας Γιάννης Πανάρετος στη Βουλή.



ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Παρακαλείται ο ερωτών συνάδελφος κ. Ζιώγας να λάβει το λόγο για να αναπτύξει προφορικά την ερώτησή του.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΙΩΓΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, επανερχόμαστε γιατί η όξυνση των προβλημάτων λειτουργίας των ΤΕΙ σ’ όλη τη χώρα έχει χτυπήσει κόκκινο. Οι δραστικές περικοπές των προϋπολογισμών, των απαιτητών προϋπολογισμών των ΤΕΙ στη χώρα έχουν ελαττωθεί κατά 30% αυτή την ακαδημαϊκή χρονιά, με πρόσχημα, με άλλοθι την οικονομική κρίση και επιβαρύνουν σπουδαστές και συμβασιούχους, αφού περικόπτονται κατά 40% οι διδακτικές ώρες.

Στα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Καστοριάς και Κοζάνης περικόπτονται επίσης μαθήματα και δεν δηλώνονται εργαστήρια από τους σπουδαστές λόγω ακριβώς αυτής της έλλειψης των διδασκόντων. Σε συνδυασμό μάλιστα με την απώλεια της εξεταστικής περιόδου, οι σπουδές των παιδιών παρατείνονται κατά ένα έτος. Ξέρουμε μάλιστα πολύ καλά τι σημαίνει για μια εργατική λαϊκή οικογένεια η επιπλέον παραμονή του παιδιού σε μια άλλη πόλη πέραν της πόλης που κατοικεί η οικογένεια, δηλαδή τι οικονομική και όχι μόνο αιμορραγία είναι αυτή.

Κύριε Υπουργέ, η πολιτική σας θυμίζει την παροιμία «εκεί που μας χρωστούσατε το βόδι μας παίρνετε και το γάιδαρο», εννοώντας τους συμβασιούχους που, ενώ τους έχετε απλήρωτους, ουσιαστικά μετατρέπετε και τη δωδεκάμηνη σύμβασή τους σε εξάμηνη.

Επίσης, με το νέο νόμο-πλαίσιο προβλέπονται δίδακτρα μέσω της εφαρμογής, μέσω της επιβολής της φοιτητοκάρτας, αφού σπουδαστές και φοιτητές θα εξαναγκαστούν να πληρώνουν δάνεια για να περιμένουν σε λίστες αναμονής να εγγραφούν στα εργαστήρια και όταν εγγραφούν, στοιβάζονται σε χώρους χωρίς υποδομές για να παρακολουθούν προγράμματα ψευτοκατάρτισης επιπέδου ΙΕΚ.

Εκεί ακριβώς στοχεύετε με τη δήθεν αναβάθμιση ΤΕΙ και ΑΕΙ, σ’ αυτή την κατεύθυνση που έχετε προσυμφωνήσει εσείς, αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Για όλη αυτή την κατάντια ευθύνη έχει, επίσης, και ένα τμήμα του μόνιμου διδακτικού προσωπικού που ασκεί τη διοίκηση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ βάζοντας πλάτες ώστε να αλωθεί ολοκληρωτικά η ανώτατη εκπαίδευση από τους νόμους της αγοράς.

Τι μέτρα θα πάρετε, κύριε Υπουργέ, ώστε να πληρωθούν όλα τα χρωστούμενα του έκτακτου διδακτικού προσωπικού των ΤΕΙ, να υπάρξει άμεση κάλυψη των αναγκών της ανώτατης εκπαίδευσης, μέσα από την προκήρυξη θέσεων μόνιμης, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, να ολοκληρωθεί τώρα η εξεταστική περίοδος των σπουδαστών και να προχωρήσει παράλληλα ομαλά η εκπαιδευτική διαδικασία των εξαμήνων;

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Ζιώγα, Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.

Στην ερώτηση εκ μέρους της Κυβερνήσεως θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Πανάρετος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Υπάρχουν δύο σκέλη στην ερώτηση, στα οποία θα ήθελα να απαντήσω. Το πρώτο αφορά αυτές καθ’ εαυτές τις δυσκολίες και τις δυσλειτουργίες που υπάρχουν στα ΤΕΙ και το δεύτερο αφορά μία γενικότερη τοποθέτηση που νομίζω ότι διαχρονικά έχει το Κομμουνιστικό Κόμμα, για την οποία θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να κάνω ορισμένα σχόλια.

Όσον αφορά το πρώτο μέρος, το ουσιαστικό και άμεσο, υπήρξε πράγματι μία καθυστέρηση της καταβολής των αποζημιώσεων για το έκτακτο προσωπικό των ΤΕΙ. Αυτή δημιουργήθηκε για μια σειρά από λόγους που -νομίζω ότι δεν χρειάζεται να το κρύψουμε- ήταν μέρος ενός γενικότερου οικονομικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα.

Όμως, κάναμε προσπάθεια αμέσως και ήδη έχουν επιχορηγηθεί το ΤΕΙ του Πειραιά, που είχε το μεγαλύτερο πρόβλημα και το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, με 1 εκατομμύριο ευρώ περίπου το καθένα για να αντιμετωπισθούν οι οφειλές που υπήρχαν. Ταυτόχρονα, όμως -και αυτό είναι πιο σημαντικό- κάνουμε προσπάθεια να αξιοποιούνται καλύτερα οι πόροι που διατίθενται, αυτοί οι πόροι για τους οποίους εσείς μπορεί να έχετε αντίρρηση.

Και αυτή η προσπάθεια πώς μεταφράζεται; Θα σας πω ένα παράδειγμα. Η μονή εισαγωγή των φοιτητών στα ΤΕΙ, δηλαδή το να εισάγονται μόνο το ένα εξάμηνο κι όχι και τα δύο εξάμηνα, περιορίζει τις απαιτήσεις, τις υποχρεώσεις και τις ανάγκες για έκτακτο προσωπικό, δεδομένου ότι δεν χρειάζεται στο δεύτερο εξάμηνο να γίνονται και πάλι τα εργαστήρια που γίνονται στο πρώτο εξάμηνο. Υπήρξε μια δυσκολία την πρώτη χρονιά, αλλά νομίζω ότι – θα το γνωρίζετε κι εσείς- ότι υπήρχαν πολλές περιπτώσεις στις οποίες εδημιουργούντο εργαστήρια για έναν πολύ μικρό αριθμό φοιτητών- μερικές φορές, για δύο και τρεις φοιτητές. Αυτό δεν είναι ο καλύτερος τρόπος λειτουργίας μιας τριτοβάθμιας εκπαιδευτικής μονάδας.

Επίσης, η προσπάθεια που κάνουμε είναι να καταγραφούν και να αντιμετωπισθούν οι πραγματικές ανάγκες σε έκτακτο προσωπικό. Έκτακτο προσωπικό, όπως έχω πει και στο παρελθόν, πάντα θα υπάρχει, γιατί υπάρχουν συγκεκριμένες ανάγκες σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές, οι οποίες δεν είναι διαχρονικές. Αυτές τις ανάγκες δεν μπορεί και δεν είναι και σωστό να τις αντιμετωπίζει κανείς με μόνιμο προσωπικό, γιατί τότε δημιουργεί άλλες στρεβλώσεις στην λειτουργία των ιδρυμάτων.

Γι’ αυτό τον λόγο, λοιπόν, οι προσπάθειες που θα κάνουμε, τόσο στο έκτακτο προσωπικό όσο και στις άλλες λειτουργικές δαπάνες, θα είναι για την καλύτερη αξιοποίηση των πόρων του ελληνικού λαού. Και βέβαια δεν τίθεται θέμα διδάκτρων όπως το θέσατε. Όμως, θα επανέλθω στη δευτερολογία μου.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον Υφυπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Πανάρετο.

Το λόγο έχει ο ερωτών συνάδελφος, κ. Ιωάννης Ζιώγας, για να δευτερολογήσει.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΙΩΓΑΣ: Κύριε Υπουργέ, εντάσσετε την περικοπή των κονδυλίων στην οικονομική κρίση. Θα κάνω μόνον ένα σχόλιο. Επειδή είναι γνωστό ότι στη φάση αυτή γίνονται επενδύσεις από Έλληνες, αγοράζοντας ακίνητα στο κέντρο του Λονδίνου, θα ήθελα να πω ότι προφανώς αυτοί που αγοράζουν δεν είναι οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί. Και βέβαια τα 600 δισεκατομμύρια ευρώ που υπάρχουν μόνο σε ελβετικές τράπεζες, καταλαβαίνετε ότι κι αυτά δεν είναι δικά μας.

Το ένα εκατομμύριο ευρώ, που όντως δώσατε, ήταν για να καλύψει τα δεδουλευμένα του Οκτωβρίου. Η εικόνα δυσλειτουργίας ή, αν θέλετε, λειτουργίας -σε εισαγωγικά- των εργαστηρίων είναι απελπιστική σε όλα τα ΤΕΙ.

Με την πολιτική σας, λοιπόν, που εκφράζεται με αυτή τη συγκεκριμένη υποχρηματοδότηση, -ελαττώθηκαν κατά 30%- με τις συγκεκριμένες ελλείψεις στο προσωπικό, το ελάχιστο προσωπικό, υποβαθμίζετε συνειδητά –γιατί αυτός είναι ο στόχος- την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού στο αυτονόητο αίτημα των εκτάκτων για πληρωμή δεδουλευμένων εσείς απαντήσατε και περικόψατε προϋπολογισμούς. Όταν είπαμε «απαιτητοί» εννοούσαμε αυτούς οι οποίοι από τους προέδρους των ΤΕΙ είχαν υποβληθεί σ’ εσάς ως αναγκαίοι.

Η αναλογία διδασκόντων προς σπουδαστές έχει φθάσει το 1 προς 25, ενώ από το δικό σας νόμο ορίζεται ότι πρέπει να είναι έως 1 προς 15. Πού θα φθάσετε, όταν μάλιστα είναι γνωστό ότι αρκετοί από τους μονίμους συνταξιοδοτούνται, κύριε Υπουργέ, και ξέρουμε πολύ καλά ότι δεν διορίζονται καινούργιοι;

Οι σπουδαστές ήδη δεν μπορούν να παρακολουθήσουν εργαστήρια δύο φορές το χρόνο παρά μόνο μία. Το ίδιο ισχύει και για τις εξεταστικές περιόδους που έγιναν μία. Η κατάσταση αναμονής στις λίστες αποδεικνύει την οξύτητα και τα αδιέξοδα αυτής της πολιτικής.

Όντως, έτσι αντιλαμβάνεστε την αναβάθμιση σπουδών για την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ; Αυτό εννοούσατε με τις μεγαλοστομίες της ηγεσίας σας «πρώτα ο φοιτητής, πρώτα ο σπουδαστής»; Αποτέλεσμα, συνέπεια της ταξικής, αντιλαϊκής πολιτικής σας, που έχει οδηγήσει στη βίαιη πτώση του βιοτικού επιπέδου των λαϊκών οικογενειών, είναι το γεγονός ότι το 45% των παιδιών που σπουδάζουν στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ εργάζονται –αναγκάζονται, δεν το κάνουν για χόμπι- και επίσης το 15% των παιδιών απομακρύνονται, διακόπτουν τις σπουδές τους. Αυτή είναι η εκπαιδευτική σας, ταξική, προκρούστεια κλίνη και όποιος δεν έχει από την οικογένειά του χρήματα, τότε ακρωτηριάζετε, πετσοκόβετε τη μόρφωσή του!

Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό προσφέρετε έτοιμη τροφή στα «κοράκια» της ελεύθερης αγοράς, στους καλοπληρωμένους εμπόρους της ψευτοκατάρτισης, των μαγαζιών της αμορφωσιάς, που πουλάνε ψευδεπίγραφα προσόντα έναντι αδρής αμοιβής.

Όμως η γνώση είναι δημιούργημα της κοινωνίας και δεν χωράει στα ασφυκτικά καλούπια, στα όρια της ατομικής ιδιοκτησίας, κύριε Υπουργέ. Ανήκει στο λαό, γατί είναι κοινωνικό αγαθό.

Εμείς καλούμε τους εργαζόμενους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τους Πανεπιστημιακούς Δασκάλους, που αντιπαλεύονται την πολιτική σας, την κοινή σας πολιτική, τη δική σας, της Νέας Δημοκρατίας, των προηγούμενων Κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να αγωνιστούν από κοινού με το ταξικό εργατικό και το λαϊκό κίνημα, για μια άλλη Παιδεία, για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών.

Άμεσα όμως, ζητάμε να πληρωθούν τα χρωστούμενα, να διασφαλιστούν πλήρη εργασιακά δικαιώματα για τους συμβασιούχους, να καταργηθεί αυτός ο κατάπτυστος θεσμός, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, των συμβασιούχων και βέβαια γενναία δημόσια χρηματοδότηση της εκπαίδευσης. Τέλος, μέτρα για να ολοκληρωθεί η εξεταστική περίοδος των σπουδαστών.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Ζιώγα.

Παρακαλείτε ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Ιωάννης Πανάρετος, να ολοκληρώσει την απάντηση του προς τον ερωτώντα συνάδελφο.

Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, θέλω να διαβεβαιώσω τον κ. Ζιώγα, ότι θα γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια- και δεν θα είναι απλώς προσπάθεια- ώστε αφ’ ενός μεν να γίνει ό,τι χρειάζεται, για να πληρωθεί το έκτακτο προσωπικό για την εργασία που έχει ήδη προσφέρει – και το οποίο δικαιούται- και αφ’ετέρου να προχωρήσουμε σε όλες εκείνες τις ενέργειες, που θα βελτιώσουν την λειτουργία και τις διαδικασίες. Γιατί ξέρετε – είπατε, νομίζω στην πρωτολογία σας – τις δυσκολίες που έχουν δημιουργηθεί με την στάση ορισμένων διοικήσεων – προσπαθώ να το πω έτσι λίγο κομψά.

Εδώ, έχουμε μια προσπάθεια αποκέντρωσης, λέμε, πάρτε τα χρήματα στα ιδρύματα και αξιοποιήστε τα. Από την άλλη πλευρά, βλέπουμε ότι η αξιοποίηση δεν γίνεται πάντοτε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εκεί, λοιπόν, πρέπει να αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά το πρόβλημα της διοίκησης. Έχουμε κάνει προτάσεις για αλλαγές στον νόμο έτσι ώστε, η διοίκηση να έχει μεγαλύτερη ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, η οποία χρηματοδοτεί τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα και όχι μόνο σε ένα εσωτερικό, στο οποίο θέλει να είναι αρεστή.

Θέλω όμως να κάνω το σχόλιο, που σας είπα στην πρωτολογία μου, για την γενική σας τοποθέτηση. Λέτε, να καταργηθούν οι έκτακτοι και να γίνουν όλοι μόνιμοι. Προηγουμένως, υπήρχε μια στιγμή στην διαδικασία που ήσασταν και εσείς εδώ κατά την οποία το κόμμα σας ήταν η πλειοψηφία μέσα στη Βουλή- είχατε και το Προεδρείο, γιατί η Πρόεδρος ήταν από το Κομμουνιστικό Κόμμα. Και αναρωτήθηκα: Αν είχατε την κυβέρνηση εσείς, πώς θα μπορούσατε να πραγματοποιήσετε αυτές τις επιθυμίες; Αυτό είναι το πρώτο πράγμα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)

Και το δεύτερο, που είναι πιο ουσιαστικό και σε αυτό θα ήθελα να επιμείνω, μήπως αυτές οι σκέψεις και οι προτάσεις σας δεν είναι για το καλό της εκπαίδευσης; Δηλαδή, ας υποθέσουμε ότι μονιμοποιούνται όλοι οι έκτακτοι αυτήν την στιγμή. Τί θα έχουμε; Θα έχουμε ένα πολύ μεγάλο αριθμό διδασκόντων, αρκετοί από τους οποίους θα έχουν ένα πολύ περιορισμένο διδακτικό έργο να κάνουν. Τί θα κάνουν αυτοί μέσα στα ΤΕΙ; Είναι αυτές οι λύσεις σωστές – όχι από οικονομική άποψη, αυτό το αφήνω– αλλά, είναι σωστές από εκπαιδευτική και από κοινωνική άποψη; Οι ωρομίσθιοι και οι έκτακτοι έχουν προσληφθεί με τις πιο αξιολογικές διαδικασίες, ώστε να πει κανείς ότι όλοι μονιμοποιούνται; Είστε εσείς ευχαριστημένοι με τις διαδικασίες που έχουν ακολουθηθεί; Πιστεύω πως όχι. Γιατί σε αυτό σημείο, είμαι βέβαιος ότι συμφωνούμε.

Βέβαια, τα σχόλια που κάνετε για συνειδητή υποβάθμιση ή για ταξική τακτική, ομολογώ, ότι δεν μπορώ να τα καταλάβω. Προσπαθούμε και εμείς να βελτιώσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα. Πιστεύω -και το πιστεύω ειλικρινά- ότι σε πολλά πράγματα οι δικές σας κριτικές είναι χρήσιμες. Αλλά, όχι να πηγαίνετε σε τέτοιες ακραίες θέσεις.

Σας ευχαριστώ.

ΖΙΩΓΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ: Έχετε τα στατιστικά στοιχεία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Πανάρετο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Μην χρησιμοποιείτε κεφαλαία και κατά προτίμηση ούτε Greeklish! Επίσης για να μπορείτε να συζητείται πιο εύκολα αποφύγετε την επιλογή Ανώνυμος και κάντε χρήση της επιλογής Όνομα/Διεύθυνση url

Κακόβουλα σχόλια, υβριστικά, spam ή που θίγουν πρόσωπα θα ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ χωρίς καμία προειδοποίηση!

Διαβάστε τους όρους χρήσης του blog εδώ

.