31.8.13

Γιατί οι Έλληνες φοιτητές καθυστερούν να αποφοιτήσουν;

Μία έρευνα με τα αίτια της καθυστέρησης ενός μεγάλου μέρος των φοιτητών να αποφοιτήσουν πραγματοποίησε ο καθηγητής Αστροφυσικής του ΑΠΘ, κ. Λουκάς Βλάχος.
 
Στην έρευνά του ο κ. Βλάχος εντοπίζει μερικά από τα αίτια που προκαλούν την καθυστέρηση αυτή και θα σας τα παρουσιάσουμε παρακάτω.
 
Η πρώτη αιτία που οι φοιτητές αποφοιτούν μετά τα προβλεπόμενα χρόνια για την σχολή του είναι η μη εισαγωγή τους στο τμήμα που ήθελαν. Το ποσοστό των φοιτητών που περνάνε στο τμήμα της πρώτης επιλογής τους είναι πολύ μικρό με αποτέλεσμα οι φοιτητές που μπήκαν σε τμήμα 2ης, 3ης ή άλλης επιλογής να μην έχουν το ανάλογο ενδιαφέρον για το αντικείμενο σπουδών τους.
 
Άλλο ένα πρόβλημα που εντοπίζει ο κ. Βλάχος είναι η λάθος αντιμετώπιση του πρώτου έτους των φοιτητών που συνήθως είναι αυτό της ξεκούρασης μετά από μία πολύ δύσκολη περίοδο Πανελληνίων εξετάσεων.
 
Επίσης η απεριόριστη μεταφορά των μαθημάτων μέχρι την αποφοίτηση και η απεριόριστη επανάληψη των προσπαθειών για να περάσουν το ίδιο μάθημα είναι δύο πρωτοτυπίες του Ελληνικού Πανεπιστημίου που συντελούν στην καθυστέρηση της απόκτησης του πτυχίου.
 
Σε αυτό πρέπει να προστεθεί και η δυσκολία στην μετάβαση από τον σχολικό (φροντιστηριακό) τρόπο μάθησης που είχαν οι μαθητές σε αυτόν του πανεπιστημίου που είναι πολύ διαφορετικοί.
 
Τέλος, άλλο ένα πρόβλημα που εντοπίζει στην έρευνά του ο κ. Βλάχος είναι η το βεβαρημένο πρόγραμμα σπουδών που έχουν οι φοιτητές στην Ελλάδα που σε μερικές περιπτώσεις πρέπει να αφιερώνουν και 25 ώρες στην παρακολούθηση των μαθημάτων (πέρα από την μελέτη που χρειάζεται) όταν στο εξωτερικό αυτές οι ώρες είναι πολύ λιγότερες.
 
Στο τέλος της έρευνα υπάρχουν και προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτούς. Έτσι η ο καθηγητής του ΑΠΘ προτείνει:
  1. Τη στενή και υπεύθυνη καθοδήγηση των φοιτητών με την ενεργοποίηση του συμβούλου σπουδών
  2. Τη δημιουργία ομάδων μαθημάτων και κύκλων σπουδών με σαφέστατους επαγγελματικούς και εκπαιδευτικούς στόχους.
  3. Η μετάβαση από τον πρώτο κύκλο στον δεύτερο να απαγορεύεται σε περίπτωση που ένας φοιτητής χρωστά μαθήματα
  4. Αντικατάσταση της παραδοσιακής διδασκαλίας από την ομαδική μελέτη και τις σύνθετες εργασίες (projects)
  5. Ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου στα τρία χρόνια και ακολούθως οι φοιτητές να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίζουν σε διαφορετικά τμήματα, διατμηματικά, μεταπτυχιακά ώστε να εμβαθύνουν στο αντικείμενο που θέλουν να σπουδάσουν και να δημιουργείται παράλληλα κινητικότητα μέσα στο Πανεπιστήμιο από τμήμα σε τμήμα.
(Η Έρευνα παραγματοπποιήθηκε το 2008, τότε που απασχολούσε τα πανεπιστήμια το φαινόμενο των αιώνιων φοιτητών)


πηγή:mycampus.gr

.